Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Scenbloggen

Trisha Brown 1936-2017

image_web8_701


Trisha Brown är redan grundligt inskriven i dansens historia. Den 18 mars gick hon bort, och det slitna epitetet ”legend” förtjänar hon verkligen. Trisha Brown var en av Ann Halprins unga elever och kom till New York 1960 och hörde snart till kretsen kring Judson Church tillsammans med Yvonne Rainer, Steve Paxton och andra.

Hon började att använda ”ready-mades” precis som i dåtidens konst, men här var det fråga om människokroppens vanliga rörelsemönster som blev byggbitar för den dans som kallades ”post modern”: att gå, springa, sätta sig, klä på och klä av. Inspiration kom från Living Theatre, och till arvtagarna som sedan fortsatte på denna väg av minimalism och bildmässighet hörde den unge Robert Wilson.

Trisha Brown hade från 1970-talet ett eget kompani och kom att göra över hundra koreografier, sex operor och med tiden också bildkonst. Hon utvecklade ett eget abstrakt rörelsespråk med korta sekvenser som upprepades enligt ett matematiskt system, kallade Accumulations. Från att ha arbetat med endast kvinnor och på alternativa scener, arbetade Trisha Brown från 1980-talet allt oftare på institutioner och på mer traditionella scener. Det verk som blivit mest älskat och som innebar ett internationellt genombrott var Set and Reset, ett samarbete med Robert Rauschenberg och Laurie Anderson för BAM i New York.

Kring sekelskiftet arbetade hon återkommande för europeiska operahus, och skapade en balett 2004 för Paris-operan, beställd av husets framsynta dåtida chef, Brigitte Lefèvre: O Zlozony/O composite. Hennes bildkonst finns numera på prestigefyllda konstmuseer och antalet priser hon fått för sin koreografiska gärning är svårt att överblicka.

Trisha Brown Dance Company fortsätter att arbeta med hennes arv i Trisha Brown: In Plain Site, ett projekt som vill återskapa hennes koreografier i nya sammanhang samtidigt som man samlar och bevarar hennes arkiv, brev, recensioner för att kartlägga hennes omfattande verk över många decennier.