Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Scenbloggen

De statslösas teater

issue14-fixed

Nya numret av Critical Stages kom ut i förra årets sista skälvande dagar. Välmatat som alltid och detta nummer har som specialtema ”Reflections on Theatre and Statelessness”. Azadeh Sharfi och S E Willmer skriver, bland andra, om hur länder som tar emot flyktingar ofta vill och försöker skapa scenkonst där migranterna är aktörer.

Men: ”Many cultural institutions are, in this sense, missing the insight and expertise into what could have been the connection to the current situation for refugees. So, in the majority of projects with, for and about refugees, there is a gap between what is intended and what will be the outcome, namely an unintended reproduction of racism and (colonial) stereotypes. In these art and theatre projects the participating refugees are never put into the leading or decision-making positions. Very often, they remain nameless and voiceless, and can be seen on stage as “refugees” but almost never as individuals or artists. And, very often, the answer of the decision-makers of the theatre projects to this kind of criticism is that it is done for the sake of the refugees, or because of the delicacy of their asylum-seeker case.”

photo-7-1

Charges/ Die Schutzbefohlenen, foto: Christer Klein. 

Dessutom intervjuer, bokrecensioner och mycket annat som Critcial Stages redaktör Savas Patsalidis med hjälp av kritiker runt om i världen lyckas samla. Förra numret var ett specialnummer om dans, vilket förtjänar att påminnas om.

Här är länken: http://www.critical-stages.org