Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Scenbloggen

Wuzhen, Dario Fo och Meng Jinghui


defea957248e46599e6395bbd8a6df2a

Meng Jinghui, en av Kinas internationellt välkända regissörer.

Ett par dagar efter att Dario Fo gått bort, 90 år gammal, ser jag hans pjäs ”Han hade två pistoler med svarta och vita ögon” från 1960, (uppsatt på Stockholms stadsteater 1964). På den teaterfestivalen i Wuzhen spelas den i en kinesisk uppsättning, regisserad av detta års festivaldirektör Meng Jinghui på en av stadens utomhusscener, Vattenteatern kallas den, eftersom den vida scenen byggts över en kanal.

Dari Fo skrev sin pjäs om ett banditstyrt Italien, där en katastrof hotar inträffa när tjuvarna bildar fackförening och börjar strejka. Den kinesiska uppsättningen är ett sångspel som utspelar sig på ett mentalsjukhus med vita sängar, lite à la Gökboet, och kanske en försiktighetsåtgärd för alltför explosivt politiskt sprängstoff. Ett ”bara-på-skoj” som blir något av brasklapp.

Rockmusik, dans och fabulösa skådespelare som kan allt och är drillade sedan tonåren att kombinera dans, mim, sång och musikinstrument spelar roligt, svart, distanserat. Drivor av kiss-och-bajs-humor mixat med sexskämt lindas in i föreställningen – den kinesiska publiken skrattar högt och applåderar.

Politiskt sett är pjäsen dynamit; i ett samhälle som styrs av maffia och ekonomiska syndikat finns ingen plats för demokrati eller mänskligt förnuft. Som teater blir den med sina två timmar lite entonig – men uppsättningen och spelplatsen påminner starkt om atmosfären i Avignon, och den här uppsättningen är flygfärdig för vilken internationell festival som helst.

Så är också Meng Jinghui Kinas mest internationellt välkända teaterregissör, som har gästspelat på alla viktiga tummelplatser för västerländskt teaterliv: Avignon-festivalen, i Berlin både på Theater Treffen och på Deutsches Theater, i Edinburgh och på Lincoln Center i New York. Det blir lite av teater i Wei-Wei-klass, och kanske kan Meng Jinghui vara lite mer uppkäftig än många andra.