Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ohad Naharin, Three, Paris

Video for ohad naharin batsheva company three▶ 2:54
https://www.youtube.com/watch?v=rCaHbOLGXfY

Naharin_OhadCropped1

 

Ohad Naharin: Three, Opéra National de Paris, 5 – 9 januari

Det tredelade verket Three är från 2005 och har redan visats på många håll i världen. Paris-operan bjuder in gästspel allt oftare, förra året var Stockholms-operan på Palais Garnier som det gamla operahuset kallas, med Mats Eks Julia och Romeo. Ohad Naharin och Batsheva Company från Israel betyder fantasifull precision, stor saklighet och ett beslutsamt genomförande. Ohad Naharin är en av den samtida dansens internationella fixstjärnor, i rakt nedstigande led från Martha Graham-traditionen. Långt driven teknisk mjukhet, som med tiden Naharin utvecklat till sin egen rörelseskola Gaga, där vem som helst kan njuta av att mjuka upp och tänja ut sin kropp, dansare eller ej. På dansarutbildningar världen över tränas Gaga idag. (Namnet lär komma från det ord som Ohad Naharin, enligt sin mamma, var det första han yttrade.)

I Sverige har danslivet förgyllts av en lång-lång turné med Batshevas ungdomskompani och Kamuyot, som dansades landet runt i gympasalar delvis interaktivt i en fantastiskt omslutande och medryckande dans.

Three är långt mer sofistikerad men likafullt både omslutande och medryckande. Den inledande Bellus (vacker) till Bachs Goldbergvariationer är som en kropparnas stillsamma hymn, den andra delen Humus (jord) med bara kvinnliga dansare är som ett stillsamt pussel. Och den tredje delen, Secus (annat) är i ett svindlande högt tempo där sexton dansare susar och rusar på och runt varandra till en musikmix där till och med Beach Boys ingår. Fullständigt abstrakt dans-dans, eller om man så vill konkret dans, inget annat än dansande dans. Inga berättelser och inga budskap, men en stark känsla av eget uttryck från varje dansare och från ett lika kraftfullt kollektiv.

Glömda är de tålmodigt ringlande köerna på Opéra Garniers trappa inför föreställningen, som mycket riktigt blev försenad. Fem köer, för att vara exakt, framför var sin säkerhetskontroll – en utsåld operasalong rymmer många. Tålmodigt och buttert: vi tänker gå på opera, teater och konstutställningar så mycket vi vill. För vi behöver det.