Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Doris Uhlich More than Naked

Doris Uhlich: More than Naked, Moderna Dansteatern 2 augusti

De är tjugo personer och de har inga kläder. Absolut inga. Fast Doris Uhlich själv som sköter ljud och musik har en liten jacka på sig så länge hon ruvar bakom ljudbordet. I ett kort solo möter även hon publiken så som hon kom till jorden: utan en tråd på kroppen.
Nakenhet inom dansen är en just nu en våg. Inte för att chockera, allt är redan gjort. Utan för att undersöka, som man numera säger, människan och hennes kropp i relation till dansen. I nästan en timme dansar och rör gruppen sig, unisont och med individuella variationer, i dans och i annan rörelse. Sensationen, till exempel att höra ett stort antal bakdelar och lår landa på golvet med ett smaskigt klask! Och även den allra magraste lilla dansös har faktiskt daller i skinkorna.
Och så, ganska snart, sitter man och tänker på Kroppen, kropparna, människorna. Det yttre höljet är lika individuellt som det mänskliga innehållet: personlighet, intellektet, erfarenheter. En del bröst sitter liksom fast, andra svänger med i rörelsen. Till skillnad från snoppar, som alltid dinglar i eget swing.
Verket More than Naked utgår från en workshop med österrikiska Uhlich egen ”fat dance” där hon använder sin mulliga kropp som arbetsfält för dansen. Inför de nittons dans- och rörelseglädje börjar jag också fundera på vilka dessa workshopdeltagare är. Ingen har tatueringar! (Utom någon miniblomma.) Alla är centraleuropeiskt normal-beiga. En har en diskret piercing.
Sensuellt, roligt, tänkvärt, allt utom erotiskt – vilket också leder till grubbel, eftersom nakenhet nästan alltid kopplas till sexualitet, erotik och vad som får visas offentligt och inte. Samt till kroppens exploatering och kommersialisering. Här växer en nakenbild fram som har att göra med ursprunglighet. Samma glädje som får små barn att rusa runt bara för att de är nakna – det är intressantare än det kan låta.