Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Scenbloggen

Hamletmaskinen

Tysklands främste dramatiker sedan Brecht, men inte ser man hans pjäser ofta spelas. Heiner Müller lämnade en omfattande produktion efter sig när han dog 1995. Bildbeskrivning, Kvartett och kanske mest omtalad Hamletmaskinen; idag klassisk postdramatisk dramatik. Ett komplicerat förhållande till den östtyska staten hade han också, men sedan han började bli uppmärksammad i väst blev han också mer erkänd ”hemma”.

Det här är ingen recension, men jag har just sett en uppsättning av Hamletmaskinen skapad av en blott 20-årig regissör, Olof Runsten, som inte ens hunnit bli registudent. Ensemblen är superung och deras Hamletmaskin är fräscht svart, böjligt plastisk, blott timslång. Inte mindes jag att den handlade så mycket om familjen! Och så mycket om DDR.

Med en molotovcocktail i knät, min bänkgranne får en gatsten att kasta eller bygga barrikader av, påminns jag om maktstrukturens perspektiv och hur det flätas in i en uppgörelse med familjens fasader. Färdigspelat på Teater Replica för denna gång, dyker upp i Östersund i sommar, sägs det.

Margareta Sörenson