Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Rickard Hanssons travblogg

Rikstravet måste göras om

Hej igen.

Tiden går fort…det är sju år sedan Sanity vann premiäromgången av Riksallsvenskan.
Ett andelsägande som blev en succé. Andelarna tog slut snabbt. Att den vinnande hästen dessutom blev en elithäst var givetvis mer än vad man hade kunnat önska.

Under årens lopp har ST/ATG skruvat lite på upplägget och som ni känner till så är årets stall – med 1 500 andelar vardera á 500 kronor – kopplade till hockeyklubbarna i SHL. Säsongen drar igång om drygt tre veckor: 1 december.

Frågan är hur många stall det blir.
Stall Frölunda är fulltecknat och ytterligare ett gäng kommer att bli det.

Men drygt halvvägs in i försäljningsperioden är 10 123 andelar sålda och mer än hälften av dessa såldes första veckan när andelarna släpptes. Nu verkar man förvisso fått upp farten lite mer. De senaste veckorna har ett antal tusen andelar sålts, för att sälja slut behöver nästan 500 andelar om dagen säljas, i snitt.

Den sydöstra delen av landet har det kämpigt:
Stall Linköping: 389 sålda andelar.
Stall Karlskrona: 360 sålda andelar.
Stall Växjö: 325 sålda andelar.

I regelverket står följande:
”Om inte samtliga andelar tecknats i ett stall stryks det stall med minst antal andelar och fördelas mellan andra ej fulltecknade lag tills dessa är fyllda eller så har kunden rätt att få tillbaka sina pengar (häva köpet). Registreringsdatum gäller som turordning.”

Som det ser ut nu är det inte sannolikt att andelarna säljer slut. Det är snarare väldigt långsökt.
Trots Fars dag, trots marknadsföring i sociala medier.

***

Sju år är en ganska lång tid.
Håller inte konceptet längre?
Till den här säsongen gjordes något nytt – nämligen att knyta ihop konceptet med SHL. De största tyckarna – de som inte är nöjda med ATG:s sponsring av SHL – är knappast den huvudsakliga målgruppen för Rikstravet. Men uppenbarligen är inte den här satsningen/samarbetet ett slagskott i krysset. Hur många hockeysupportrar har köpt en andel? Jag har ingen aning, men knappast särskilt många av försäljningssiffrorna att döma.

Oavsett om man lyckas sälja slut eller inte behövs ett nytt koncept till nästa år.
En så bra grej i grunden förtjänar bättre öde än det här.
Rikstravet (Team SHL) har blivit något som folk inte bryr sig så mycket om längre.

***

Allt för nu.