Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Rickard Hanssons travblogg

ATG måste ändra på upplägget

Hej igen.

Åter i matchen efter att ha varit uppbokad med släktfirande med mera i helgen. Dock har man missat lite trav och en del snack. Däremot hann jag med att ”se” Boost-dragningen.

Den här hårt promotade nyheten var alltså en succé enligt Hans Skarplöth. Några siffror får vi inte, men över 100 000 kunder spelade tydligen Boost (som jag skrivit i en blogg tidigare, oklart hur man räknar). Jag är inte förvånad. Jag blir mer och mer förtjust i idén. Ja, alltså…spelet som sådant med de mindre tilltalande oddsen är så klart inget jag gillar. Men det är ett lotto som inte ska vända sig till mig primärt. Kan det tugga in några miljoner i veckan är det jättebra. Det stör inte V75 på något vis.

Jag läser dock en del kommentarer som är i stil med att det vore ju farligt om det small direkt och ATG behövde betala ut 100 millar.
Vänta lite nu…kan något bättre hända? Jag var involverad i en spelbutik i Helsingborg för ett antal år sedan. En trevlig lördag smällde vi in några miljoner på ett andelsspel med 97 andelar. Två veckor senare var det åter jackpot på V75 och samma andelsform på nytt. Antal andelsköpare då? I underkant 500.

Kontenta mycket enkel – vinster säljer…. Smäller det inte till med Boosten kommer knappast engagemanget öka.
Sen ska vi, som vanligt, ha klart för oss att premiärsiffror i regel är svåra att hålla över tid. Se exempelvis V86, V64 Grand Slam etc.

***

En sak som är totalt generalfel med Boosten är så klart hur/var/när det kommuniceras ut.
I tv-sändningen är man tvungna att gå till reklam efter V75-7. Därefter visade man, den redan färdiga, dragningen.
– I sändningen tror jag vi gick i reklam precis innan vi redovisade boostnumret, och då hann det ut på atg.se innan. Det är inget konstigt i sig, även om man kan tycka att det dramaturgiskt inte är optimalt, säger Skarplöth till kollega Wilmer.

”Inte optimalt”. Nä, korrekt. Det är ju fullständigt vansinne då det inte kan finnas en enda rimlig anledning till att man tvingas redovisa numret direkt tre minuter tidigare på ATG.se….(?).
Tittarsiffror, dramaturgin, ja allt… Självklart ska man inte döda spänningen genom att offentliggöra numret på webben strax före.

Det pratas, förståeligt, mycket om ”second screen” nu för tiden. Dvs att man samtidigt som man tittar på tv så har man även fokus på telefonen, surfplattan etc.

För ett göra en liknelse…(och nä, nu vänder sig inte Boost till ”riktiga spelare” men ändå): Om en gambler sitter och kollar Leverkusen-Hamburg på teven och följer exempelvis oddsutvecklingar etc i surfplattan så vore det ju hyfsad ridå om tv-sändningen låg fem minuter efter så slutresultatet redovisades i surfplattan när teven visar matchminut 89. Visst, varken min bästa eller näst bästa metafor, men ni förstår grejen. Nuvarande Boost-upplägg saknar logik helt enkelt. Bara att ändra direkt!

***

Allt för nu.