Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Rickard Hanssons travblogg

70 miljoner kostade spektaklet – rimligt eller inte?

Hej igen.

70 miljoner kronor. Plus minus någon, eller några, miljon(er), förmodligen. Så mycket kostade Kanal 75:s supersatsning med positioneringssystemet.

Eftersom det är en stor investering skrivs den förstås av under ett antal år.
Utöver den kostnaden tillkommer kostnader för 3D-grafik, nya studion och så vidare. Vad de kostnaderna uppgår till har jag inga uppgifter om, men det är självklart på ett helt annat plan.

70 miljoner! Många reagerar nog med avsmak, och visst – strategin i Hästsportens Hus är att gasa sig ur ”krisen” (tycker det är lite fel ordval om vi jämför oss med grannländer som Norge men framför allt Danmark). Hur som: En stor post under tider då man håller igen på medel till aktiva.

Lite bonusinfo kring positioneringssystemet. Företaget man samarbetar med heter Chyron Hego. Ett företag som är väldigt stora inom basebollen i USA till exempel. Duktiga med grafik och liknande. Den här tekniken som används på travbanorna bygger inte riktigt på samma teknik som de i övrigt arbetar med. De tillhandahöll en helhetslösning i sin offert till Kanal 75.

Ett annat företag som var med i diskussionen var Swiss Timing. Kanske ni känner igen från exempelvis friidrottssändningar. Det företaget har fler uppdrag som liknar det här, däremot inte lika förankrade i grafik och hade ingen helhetslösning på samma vis. De har precisionsmätningar som affärsidé. Dessutom var Swiss Timings anbud marginellt billigare. Intressant, tyckte jag så klart och började gräva. I mina kontakter med Swiss Timing har jag dock mer eller mindre bara fått fram att de var väldigt förhoppningsfulla efter deras pitch i Sverige, att de fått bra respons vid kontakt med Kanal 75-folk.

***

Man måste förstå att det är viktigt att hänga med i utvecklingen, något som Niklas Borg tillförde debatten i går. Därmed inte sagt att ett positioneringssystem är bullseye i sammanhanget. Därmed inte sagt att alla satsningar som görs i Hästsportens Hus är bra. Därmed inte sagt att personer på ledande positioner i Hästsportens Hus är frälsare.

Men tv-produktioner i stort har genomgått en stor förändring de senaste åren, liksom hela branschen MEDIA. Min generation köper inga papperstidningar. Den intäktskällan blir allt mindre för tidningarna. I stället konsumeras nättidningar i allt större utsträckning, det är där mediehusen försöker öka sina intäkter. Det innebär annonser till förbannelse och ett stort fokus på att locka folk till webben. Något jag inte är ett särskilt stort fan av – och ingen är väl särskilt tillfreds med all reklam överallt. Går ju knappt klicka in på en lokaltidnings(!) hemsida utan att få en form av blaffig popup rakt i nyllet.

Men så ser det ut nu för tiden, vare sig man vill eller inte. Dessutom är spelbolag mycket frekvent förekommande i all möjlig reklam. Utländska aktörer har gått från noll till över 20 procent på den svenska spelmarknaden under 2000-talet.

***

Vart vill jag komma? Jo, ATG kan inte bara låtsas som att det regnar. Man måste hänga med.
Publiksiffrorna har minskat drastiskt (något som självklart är alarmerande också, mer om det framöver). Spelarna finns bakom skärmar. Alltså måste man jobba mycket med sådant.

Ibland kan jag nog låta lite väl negativ till satsningar. Samtidigt måste man förstå att det var tvunget att satsa, göra något i den mediala sfären. V75 Direkt har så klart utvecklats hela tiden, men i stora drag har sändningarna varit relativt likartade sedan starten den 31 mars 2007. (Nästan exakt då lanserades den första iPhonen – hänt lite sedan dess!)

Därmed inte sagt att man behöver dyrka positioneringssystemet etc. Det är möjligt att det är en (i så fall äckligt dyr) nitlott, än så länge är det för tidigt att såga/hylla en sådan långsiktig investering. Man kan däremot konstatera redan nu att positioneringssystemet inte har fungerat så bra som önskvärt, vilket dåvarande vd, Erik Westberg, också medgett.

***

Johnny Takter ifrågasätter bland annat vad ”tv-folket” plockar ut i arvoden, en hyllad text som delats och gillats väldigt mycket. Och visst är det härligt med lite debatt ibland.

Med ”tv-folk” åsyftas, så gott som alltid, personerna som syns i rutan.
Räknade lite på det, med överdrivna siffror för att vara säker på att hamna på ”rätt” sida.
365 dagar. Gånger åtta (8) tv-ansikten per dag (kanske de kommer upp i vissa enstaka dagar, men ofta betydligt färre än så). Det ger 2 920 fakturor. Hur mycket fakturerar folk? Den eviga frågan. Tja, ”förstafemman” som gör V75 Direkt osv fakturerar rimligtvis mer än vad en person gör för ett vanligt livepass. Jessica Almenäs kostar givetvis mer än vad Daniel Olsson gör. Låt säga ett gäng tusenlappar per faktura.

Det ger följande kostnad:
Om snittfaktura 3000 kr: 8,8 miljoner.
Om snittfaktura 4000 kr: 11,7 miljoner.
Om snittfaktura 5000 kr: 14,6 miljoner.
Om snittfaktura 6000 kr: 17,5 miljoner.
Om snittfaktura 7000 kr: 20,5 miljoner.

Kanal 75 omsatte 226 miljoner kronor 2014. En siffra som kommer att stiga de här åren.
Så oavsett vilket som är närmast sanningen ovan så kommer det aldrig i närheten av tio procent av kostnaden för vad Kanal 75 kostar.

Visst, programledarrollen i ATG-Live är kanske inte den mest nödvändiga posten i huset.

”Det är reportrar överallt, en på Solvalla, en på Åby, fem man i studion” hör man titt som tätt. Och ja, visst kan det kännas lite knepigt att hyllade Champions League-sändningar som ses av än fler tittare än travet har färre personer i rutan än vad en V86-sändning har. Emellertid låter det dock som att en indragen ”person-i-rutan”-tjänst skulle få travsportens ekonomi att må otroligt mycket bättre. Sanningen är väl att det räcker till ett extra sjundepris i ett utvalt lopp varje dag under några månader, möjligen.

MEN, ”många bäckar små” ska inte föraktas heller.

Kontentan är alltså: kostnaden för att göra tv är inte frontfigurernas arvoden, det är en herrans massa annat som kostar deg. Spelar du in ett klipp med din iPhone – ja, då är gaget för personerna framför telefonen den största kostnaden.

***

Det här kan väl tolkas som rena rama försvarstalet för Kanal 75:s verksamhet. Så ska det inte tolkas. I grunden är jag skarpt kritisk till en hel del där, till exempel att spelbolaget indirekt styr till exempel redaktionellt innehåll om sporten. Och det är självklart så att det går att effektivisera en hel del hos Kanal 75.

Rent tv-mässigt har man så klart gjort en del magplask också. Vinnarfesten får aldrig glömmas bort. (Bonuslänk, det här är förbaskat roligt. För att använda tidsenlig ”journalistik”: MÅSTE SES!)

Det är en mycket svår balansgång. Hur mycket ska man satsa på tv, marknadsföring etc?
Kanske är Kanal 75:s budget överdriven. Kanske skulle en del av slantarna vara till större användning i rena prispengar eller andra poster under ST:s vingar. Men det finns uppenbarligen folk som tror att det hade varit såväl kort- som långsiktigt bättre att mer eller mindre lägga alla ”media-slantar” på prispengar. Till er: Verkligheten ringer – svara!

***

Till sist: Är verkligen tittarsiffrorna så bra som Kanal 75 basunerar ut? Mer om det framöver.

***

Allt för nu.