Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Detta har hänt sedan sist…

Hej vänner! Nu har jag kommit hem till Kil efter två veckors resande. Och det har varit sjukt roliga veckor! Började med Rallycross-VM på Estering, strax utanför Hamburg. Första tävlingen tillsammans med Albatec Racing. 10696264_958349030848650_5260247288953266729_n Ett riktigt bra och proffsigt team där alla jobbar åt samma håll, som har höga ambitioner och som inte gör skillnad på någon. Teamchefen Andy är lika noggrann (om inte än noggrannare) att min bil ska vara lika preppad som hans. Det betyder så oerhört mycket att jobba med människor som verkligen tror på en, och hur man märker att det genomlyser på många sätt. Roligaste helgen på mycket länge – lätt!! Här fixar Andy slutfinishen på min bil; svenska flaggan såklart :-)! 10580076_958687674148119_2918944893850114498_n Här går Andy och jag banan tillsammans, tillsammans med Kenneth Karlsson som var med under helgen. Kenneth har länge varit en riktig eldsjäl inom rallycrossen, och är verkligen en riktig klippa som hjälper mig med allt möjligt. 10622949_958687727481447_2230731248183267725_n Jag som har suttit i en tävlingsbil långt innan jag var torr bakom öronen, tycker det är lika kul varje gång mekarna ska justera mittbältena för första gången. Det fipplas och ursäktas artigt, tills jag bryter isen med någon väl utvald kommentar. Och med skön brittisk humor kan jag lova att kontringarna inte dröjde. Rob och Nick heter de ansvariga mekanikerna på min bil, helgrymma killar! _Heat3cm059 Det var trååångt in i första böj! Denna kampen gick jag vinnande ur, tills herr Jansen gav en hjälpande knuff bakifrån, såpass att det pågick VM i sladd-och-retursladdhävning inne i Peugeoten. Uuujjj vad nära jag var att dra in i räcket på den efterföljande raksträckan och återlämna en kraschad bil till Mr. Villeneuve. Men det redde ut sig. Och det är just dessa situationer som jag på något knasigt sätt gillar i motorsport. När det är såå nära att det går fullständigt åt helsike, och man går in i något slags autopilottillstånd med en fullständigt tvärsäker känsla av att man löser situationen. Och det är just denna tvärsäkerhet som gör att man löser’t.  Jag tror att alla tävlingsförare känner igen vad jag menar. Totalt sett är jag både nöjd och missnöjd med tävlingen. Mest missnöjd såklart, eftersom jag pajade styrväxeln i en smäll (den här:) 1457676_959286917421528_3470025565772664783_n
Och fick svartflagg för ”för tuff körning” efter en närkamp med fransmannen Theuil (den här:) 10475932_958841497466070_6322476464884838216_n Ett beslut som jag för övrigt inte höll med om alls, och speciellt inte efter att ha tittat på såväl bilder som videos. Men men, ett beslut är ett beslut, och det får man respektera (säger jag med en lite bitter ton). Men det jag är nöjd med, är känslan av potential i såväl team som bil. Jag matchade Andys tider redan på uppvärmningen och var till och med snäppet snabbare, vilket såklart kändes kul. Men vi båda kände att det fanns mer att ge. 10406762_958838074133079_8557411465500216722_n Andy är en förare som varit i semifinal sex av sju tävlingar tidigare i år, men denna tävling fick vi inte riktigt till det med chassieinställningarna. Tyskland är en speciell bana som inte är riktigt lik någon annan, och testet vi hade inför tävlingen regnade ju tyvärr bort. Så vi ändrade ganska mycket under helgen, kliade oss i skallen och analyserade hur vi kunde förbättra bilarna – och framför allt i två kurvor där vi märkte att vi båda tappade tid. Det är mycket finlir i rallycross, och vi snackar ju om tiondelar och ibland hundra- och till och med tusendelar. Och här får man facit på ett helt annat sätt jämfört med i rally – eftersom man ju kör på samma bana och kan se vart man tappar tid, eller vart man förbättrar sig. 10289854_960591477291072_5377430328178580328_n Direkt efter Estering flög jag till Paris för ett möte med FIA Women in Motorsport commission. Här sitter jag mittemot några av de absolut coolaste kvinnorna i världen; Fabrizia Pons och Michéle Mouton, som ju på 80-talet var med och krigade i den absoluta världseliten i rally. Jag blir SÅ inspirerad av dessa mötena. Att få sitta tillsammans med några av de mest inflytelserika kvinnorna i världen inom motorsport och diskutera viktiga frågor som rör kvinnor och motorsport – det är häftigt! 10676174_881246055221223_964439598875369575_n Efter Paris var det Italien nästa, och Rallycross-VM i Franciacorta. Denna gång dock inte bakom ratten, då Jaques Villeneuve fick tillbaks sin bil till denna tävling, utan i TV-kommentatorbådet istället. Jag fick äran att vara expertkommentator tillsammans med Andrew Coley (mitten). Här står vi tillsammans med reporter Neil Cole och laddar inför livesändningen som når alla världens hörn. Pirrigt men riktigt kul! 🙂 Såhär kul till och med: 10703640_963008300382723_1096620146020742671_n
Idag blir det en massa kommaikapp-jobb, innan jag drar vidare på andra uppdrag.
Bilderna ovan är förresten från Albatec och Per Johansson (och så några från min mobbekamera 🙂

Hejhopp.
/Ramona