Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Alex Olwan

BMW gjorde allt rätt med nya i3, nästan







BMW har gjort precis allting rätt med nya BMW i3. På fabrikerna används bara grön el, och inredningen är tillverkad av återvunna material. Bilen är den första serietillverkade i världen att använda kolfiberarmerad plast i karossen. Dessutom är den rolig att köra med sina 170 eldrivna hästkrafter. Smart, modern och väcker habegär. Orderböckerna är fulla och 10 000 bilar är redan sålda – innan bilen rullat ut i bilhallarna. Klockrent BMW!
Men så presenterades testresultaten från Euro NCAP. Premiumtillverkaren får rulla hem i3 med fyra stjärnor. Det är en stjärna för lite, särskilt när det gäller BMW. Någonting har gått snett. Ingenjörerna har haft stora utmaningar med att jobba i det nya karossmaterialet – men man har samtidigt varit säkra på toppbetyg. Otroligt synd. Elbilar som väcker habegär behövs. Men de måste kunna vara toppsäkra samtidigt. En elbil får inte vara en kompromiss på hjul, för att citera VW-chefen Dr. Winterkorn.