Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Alex Olwan

Svindyrt att reparera nya bilar

Enligt en undersökning bland 57 000 brittiska bilägare är det dyrt att äga en ett par år gammal bil som inte har garanti kvar. De värsta bilarna kostar ägarna tusentals kronor årligen – i reparationer.
Tekniken blir allt mer avancerad och att laga bilen själv är i vissa fall i det närmaste omöjligt. Ofta krävs avancerade diagnosverktyg som kan identifiera problemet, och i bland måste man använda samma verktyg för att kalibrera och starta om olika system. Inget för hemmapularen. Verkstädernas officiella diagnosverktyg är svindyra. Det finns bra diagnosverktyg för privatpersoner – men också då handlar det om flera tusen, minst.
I dag har vi hamnat i ett läge då det knappt går att byta en trasig blinker själv. Oftast måste man byta hela bakljusinsatsen. Det kostar tusenlappar. För en blinker!
En av de mest kostsamma bilarna för brittiska bilförare är VW Touareg. En tre år gammal bil har en reparationsnota på i snitt 4600 kronor på ett år. Lägg till normal service och däck på det.
Det är skandal att så många tillverkare fortfarande bara har två års nybilsgaranti. De låter vanliga bilister ta de svindyra verkstadsnotorna medan de ser åt andra hållet.