Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Morgontidningarna öppnade upp, de unga gick till AB och Expressen

Raz Mustafa, 19, jobbar på Volvo som flexare. I ”Svenska röster” av Åsa Sjöström och Axel Öberg var hon en av många ungdomar som berättade om sitt Sverige i dag, och sitt val.

Mediekartan ritas om. För en ny generation, som är uppvuxen med kvällstidningarnas digitala nyhetsförmedling, är skillnaden i trovärdighet mellan morgon- och kvällspress utsuddad. Jag tänker att det beror på en oerhörd utveckling av innehållet i Aftonbladet och Expressen de senaste årtiondena, då kvällstidningarna gått från ett komplement till att vara en primär nyhetskälla – men jag hoppas att den allt högre trovärdigheten också har att göra med att många fler nu verkligen tar del av vår nyhetsförmedling varje dag och inte enbart bildar sig en uppfattning utifrån löpsedlarnas budskap. En ny studie, ”Nyhetsvärderaren – valspecial” visar att det var färre falska nyheter än väntat i ungas nyhetsflöden, och att ungdomarna själva aktivt sökte upp nyheterna i traditionella medier, till viss del i public service och morgontidningar men till allra största del i Aftonbladet och Expressen.
– Överlag ger ungdomarna nyheterna i sina flöden högt betyg vad gäller saklighet och trovärdighet, säger forskaren Thomas Nygren till Upsala Nya Tidning.
Jag har tidigare skrivit om forskningsprojektet med 2 500 deltagande gymnasieelever som vänt upp och ned på förutfattade meningar om hur unga konsumerar nyheter, genom att åskådliggöra hur tonåringarna undviker filterbubblor.
Nästa steg i forskningen har fokuserat på valrörelsen och visar att kvällstidningarna dominerar 47 procent av ungas nyhetskonsumtion (Aftonbladet 30 procent, Expressen 17). SVT/SR når tillsammans åtta procent, DN/SvD sex procent och Nyheter 24 fyra procent.
Forskningen i ”Nyhetsvärderaren – valspecial” visar att ungdomar varit skickliga på att avslöja de bluffar i valrörelsen som ändå dykt upp i deras sociala medier.
– Med alla de rapporter om trollfabriker och valpåverkan var det lite överraskande att det i så hög grad är stabila trovärdiga nyheter som finns och delas i ungas nyhetsflöden, säger Thomas Nygren lektor i didaktik på Uppsala universitet, till UNT.
En undersökning av Kantar Sifo, över alla åldrar, visade att”kvällspressen satte den politiska agendan även i sociala medier”. Där var fördelningen Expressen 22 procent och AB 17 procent. De två största skälen, enligt Per Söderpalm, affärsområdeschef på Kantar Sifo: ”1. De har många profilerade krönikörer och ledarskribenter som skriver mycket om politik. De sticker ut hakan med sina åsikter. 2. De har många nyheter som handlar om de frågor som engagerar mest, som lag och ordning, integration och sjukvård”.
Från ”Nyhetsvärderaren – valspecial” noteras att just sjukvård toppade som mest intressanta ämne även för ungdomar, följt av miljö. Morgontidningar har fått mycket positiv uppmärksamhet för att de öppnat upp sina betalsajter för ungdomar i valrörelsen, men kanske mest från deras föräldrar – forskningsrapporten visar tydligt att unga fortsätter att hämta trovärdiga nyheter i Expressen och Aftonbladet som varit så dominerande digitalt i många år, i hela deras liv rent av.