Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Bottensiffror för bråk, stort intresse för sakpolitik

Svenska röster: Robert, 45, och Lena, 39 med barnen Tilde, 15, Thea, 12, Robin, 10, Elias, 9, Simon, 7 och Vidar, 5. Längst ner ligger hunden Elly. En av familjerna som talat sakpolitik i Expressens stora artikelserie längs Europaväg 45.

Carl Bildt brukar hålla efter Donald Trump. Därför var det lite förvånande att han från höften – eller var det genomtänkt? – twittrade att han varit med om åtskilliga valrörelser ”men ingen där politikens sakfrågor kommit fram så lite som i denna. Media fylls mest av annat av starkt varierande värde. Bekymmersamt, tycker jag”.
Det skulle jag kalla för alternativ fakta, om vi ska hålla oss kvar i den Trumpvärld som Bildt annars brukar kritisera.
All statistik hos oss visar nämligen att media fylls av mer sakpolitik än någonsin. Från Expressens statsministerduell med Niklas Svensson då Bildts partiledare Ulf Kristersson efteråt sa ”Jag gillar de här samtalen där man kan ändå hinna med några frågor mer ordentligt och gå till botten” och Stefan Löfven konstaterade ”Här blir det mer ett lugnt och sakligt resonemang” till Expressens och Dagens industris partiledardebatt, som enligt Göran Eriksson i Svenska Dagbladet ”överraskade med sina relativt utförliga debatter om ett antal olika sakfrågor”.
Visst har det funnits undantag, som Aftonbladets rappare debatt med ”politisk pang-pang, verbal MMA-gala”, enligt samme SvD-expert, till SVT:s musik, handklappningar och hetsiga opinion live-stil. Bra att allt inte är lika. Men om vi håller oss till siffror och inte åsikter, så är det fördjupningarna som fått tittare och läsare att intressera sig allra mest.
# Åsa Sjöström och Axel Öberg har i ”Svenska röster” rest längs E45 – som ringlar genom utanförskapsområden, småstäder och glesbygd – och pratat politik med unga väljare, familjer och samhällsbärare. Bilderna av människorna, och samtalen, har slagit publikrekord för en artikelserie på Expressen när vi nu i första hand mäter hur lång tid läsare och tittare spenderar på sajten, jämfört med det gamla måttet klick per artikel.
# Längs Vasaloppsspåret möter Malin Roos väljare vars upprorsmentalitet ger nya perspektiv på SD:s framväxt. Andra får vi i Ljusnarsberg, flera gånger utsedd till Sveriges sämsta kommun. Ytterligare i morgon i överklassens Danderyd.
# I artikelserien ”Last night in Sweden” blottlade Federico Moreno och Johanna Karlsson den stora gråskalan kring de händelser kopplade till invandring och samhällets svek i Alvesta, Eskilstuna, Karlstad, Storuman, Ystad och Ängelholm som många andra tidigare målat i svart eller vitt och som polariserat debatten.
Varje dag chattar statsvetaren Jenny Madestam med Expressens läsare i någon av de tio största sakfrågorna där vi presenterar alla partiernas svar. Antalet som gjort valkompassen har mer än fördubblats mot tidigare val, den publik som tydligast söker sakpolitiska svar är för övrigt en majoritet kvinnor. Varje kväll kommer olika partiledare, ministrar och sakpolitiska talespersoner gående i korridorerna här på Expressen TV för att diskutera i ”Bara Politik” med Niklas Svensson och Karolina Skoglund.
Tittar jag på andra medier finns så klart hårda nyheter som Aftonbladets klassiska avslöjarjournalistik om ”Maktens kvitton”, som hållit efter fuskande riksdagsledamöter. Precis som David Baas nazistavslöjanden inom SD tvingat en mängd valbara kandidater att hoppa av, en journalistik som är viktigare än på många år när nazister misstänks ha kartlagt och planerat attentat mot journalister.
I övrigt har valbevakningen dominerats satsningar som Dagens Nyheters enorma fakta ”Fakta i frågan”-granskningar av Kristoffer Örstadius, den unika satsningen på lokala valkompasser över hela landet som SVT Nyheters divisionschef Anne Lagercrantz presenterade och det känns som lokaltidningskoncernen Mittmedia, med sina 28 tidningar och Carl-Johan Bergman som redaktionell chef, har träffat varenda kotte ute i skogarna och gjort tv på hur medborgarna ställt politiker till svars i nära sakpolitiska frågor.
Självklart kommer det finnas skäl till media för självrannsakan, särskilt när vi senare får perspektiv på valet 2018. En mängd statsvetare kommer granska hur bevakningen kunnat gjorts annorlunda. Men tydligt redan nu, sett till publikresponsen, är att vi kommit väljarna nära. En ny Sifoundersökning visar att Expressen (22 procent) och Aftonbladet (17 procent) sätter mycket av den politiska agendan i sociala medier. Enligt Sifos analys är det beroende på ”1. De har många profilerade krönikörer och ledarskribenter som skriver mycket om politik. De sticker ut hakan med sina åsikter” och ”2. De har många nyheter som handlar om de frågor som engagerar mest, som lag och ordning, integration och sjukvård”.
Det som inte blir särskilt mycket läst är kritik över blockgränserna och gnäll på andra partiers politik. Det ägnar sig fortfarande en del politiker åt. Det gjorde medier också mer av förr, det var inte bättre då. Däremot hänger en del av de gamla profilerna kvar och fakta visar tydligt att deras tyckande i vissa fall har fler läsare och tittare än dagens partiledare drar, det gäller särskilt Göran Persson – och lika mycket Carl Bildt.