Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Att skylla Trump på Facebook är en snuttefilt för medierna

dt
Föraktet för traditionella medier, bland en del av Trumps väljare.

”Donald Trump vann på grund av Facebook”
New York Magazine är inte ensamma om att driva tesen att osanna artiklar, med lavinartad spridning i sociala medier, bekräftat en felaktig världsbild för missnöjesväljare. Läs: när tidningar och tv-kanaler inte längre fått hålla ordning som ensamma nyhetsförmedlare har valrörelsen blivit Vilda Västern och Trump kunnat rida in som ny sheriff.
Bland fejkarna finns allt ifrån ”Hillary Clinton köpte illegala vapen för 137 miljoner dollar” till att ”Påven chockar världen: stöttar Donald Trump” (bluffartikeln hann få 848 000 delningar, den korrekta bara 33 000, rapporterar Nieman Lab).
Facebooks algoritmer, som kan styra att du får läsa mer innehåll kopplat till dina åsikter, har därmed blivit snuttefilten att ta till för såväl de etablerade partierna som förlorade valet och för medierna som inte kunde greppa att det var på väg att hända.
Men Mark Zuckerberg, skaparen av Facebook, avfärdar i Financial Times att ”Filterbubblan”, där du bara ser material du håller med om, skulle vara skyldig till Trump och konstaterar att det förekommit bluffhistorier från båda sidor. En analys av Buzz Feed visar att 38% av inläggen från tre stora högersajter innehöll ”felaktigheter eller missvisande information”, från tre på vänsterkanten var siffran 19 procent, rapporterar The Guardian.
Skulle Facebook kunna bromsa felaktigheter genom inställningar i sina algoritmer? Kanske, även om deras tidigare försök med anställda journalister/redaktörer kritiserats efter avslöjanden om att de varit vänstervridna.
Bättre för traditionella medier och nyhetssajter vore att släppa snuttefilten och fokusera på det journalisterna själva kan påverka: att producera korrekt innehåll som gör skillnad och ligger i framkant (i motsats till Huffington Post som på valdagens morgon hävdade att Clinton hade 98 procents vinstchans).
I Sverige har det avslöjande nyhetsarbetet haft ett av sina starkaste år någonsin. Aftonbladets Richard Aschberg fick hela Kommunals ledning utbytt, Dagens Nyheters Mattias Carlsson och Mikael Delin fick samtliga riksrevisorer att avgå, SVT:s Bosse Lindqvist startade debatten som stoppade Paolo Macchiarini och blottade kulturen på Karolinska. Expressens avslöjanden (signerade Christian Holmén och Micke Syrén) ledde till att Mona Sahlin avgick som regeringens samordnare mot våldsbejakande extremism.
På CNN hör jag även en av reportrarna som förutspådde Trumps seger, Salena Zito, berätta om varför hon kunde veta bättre än alla åsiktsmaskiner vid skrivbord och i tv-studior: hennes möten med väljarna när hon varit ute och gjort jobbet. Till exempel i det demokratiska kärnfästet Steel Valley i Ohio som Trump vände till sitt. Enligt henne tog ”Motståndare och journalister Trump bokstavligt men inte seriöst”, samtidigt som supportrarna tog honom ”seriöst men inte bokstavligt”.
– När Trump sa att han skulle stoppa alla muslimer, så gick journalisterna till redaktionen och faktakollade om det var en teoretiskt möjlig sak att göra. Väljarna tänkte att han inte menade det så, utan bara att han skulle hålla ”the bad guys” borta.
Expressen har de senaste åren gjort en rad stora nyhetsavslöjanden om det närmaste Trump vi haft på hemmaplan: Sverigedemokraterna. Om det haft någon påverkan på opinionssiffrorna kan jag inte avgöra, och som vår reporter  David Baas, som fått Guldspaden två gånger för sina granskningar, säger: ”Det bryr jag mig inte om. Det är inte mitt jobb att påverka siffrorna. Jag gör journalistik, sedan får publiken och väljarna avgöra”.
Sveriges Radios Måns Mosesson vann Stora Journalistpriset 2014 för sina möten med SD-väljare. ”Vi vill prata med SD-väljare för att de är en väljargrupp som vi i media fortfarande pratar mycket mer om, än med”, förklarade han.
Ännu fler avslöjanden och möten med människor är en betydligt mer konstruktiv väg framåt för journalistiken än att skylla på Facebook. Tack vare just sociala medier kan ju nu våra publiceringar nå fler än någonsin och därmed göra den skillnad som eftersträvas, en ny undersökning visar att Expressen är störst i Norden på sociala medier.