Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
NYHETSBLOGGEN

Fortfarande stökigt på skrivborden, men 200 skärmar ovanför

KS o JR
Expressens editionschef Karin Skogh och Josefina Rickardt, chef för läsarinsikter, bland de uppåt 200 analys- och leveransskärmarna som hänger på redaktionen i Stockholm.

”Ni vill bara sälja lösnummer”, sades det argt ibland när någon rynkade på näsan åt en sensationell nyhet på löpsedeln.
Det byttes mot ”klickjakt” när läsningen i mobilen exploderade och ”likes” när sociala medier som Facebook blev en väg in till mediehusen.
Men om Expressen bara hade varit dramatiska ord på en löpsedel utan att leverera såväl brett som djupt innehåll inom nyheter, nöje och sport – samt ledare och kultur – hade vi inte varit Sveriges mest sålda kvällstidning än i dag efter att ha startat 1944.
Och när vi pratar om allt vårt digitala innehåll vid Expressens nyhetsdesk – nästan 400 publiceringar/dygn och många timmars live tv – hörs det numera ord som ”scrolldjup” och ”visningstid” istället för bara snabba klick.
– Vi jobbar mycket med att lära oss av och optimera utifrån vilka artiklar och tv-klipp som läsarna spenderar tid på och engagerar sig i, säger Hanne Jalborg, realtidsanalytiker, som jobbar intill editionschefen Karin Skogh .
Minst attraktivt, tycker både vi och annonsörerna, är innehåll som toppar ”quick exit”-listan: alltså artiklarna med kortast lästid.
– Vilka typer som har bäst scrolldjup och längst lästid varierar. Det kan vara undersökande journalistik som våra Mona Sahlin-avslöjanden eller roliga listor från vår viralsajt Omtalat, säger Hanne Jalborg.

Spotlight-messy
Klassiskt stökig tidningsredaktion. I filmen ”Spotlight”, om hur Boston Globe stoppade pedofiler i katolska kyrkan, skildras en verklighetstrogen miljö – före de 200 skärmarnas tid.

I Hollywoodfilmer från tidningsredaktioner har de bästa reportrarna oftast det stökigast på skrivborden, så ser det ut hos oss också – men på Expressen hänger numera även nästan 200 leverans- och analysskärmar som varit en viktig del när vi de senaste åren tagit jättestora marknadsandelar digitalt och i våras utsågs till ”Årets dagstidning”.
– Genom att titta på datan och göra förändringar ökar vi leveransvärdet till våra läsare som därmed stannar längre på sajten och ser klart våra tv-klipp. Analys är superviktigt på Expressen, det är så vi blir bättre, snabbare och smartare, säger Josefina Rickardt, chef för läsarinsikter, och tillägger:
– Dessutom gör det här arbetet oss mer sammansvetsade.
Affärsmässigheten, att Expressen gjort vinst 13 år i rad, gör att vi kan arbeta fram journalistik som gör skillnad. Det mest sedda inslaget på Expressen TV någonsin är kvinnornas filmer inifrån IS-fästet Raqqa som vår utrikeskorrespondent Kassem Hamadé arbetade fram. Klassiskt ”berättande som berör”, som det står på Expressens framsida, ger en stor publik oavsett kanal – och läsare och tittare som stannar länge.