Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Hur tänkte ni här, Folkteatern?

Tycker du att Försäkringskassan gör ett bra jobb”, undrade en man från ett opinionsundersökningsföretag som ringde hem i början av veckan.

Ehh, nej. Många handläggare kämpar på så gott de kan, men att allt fler människor kommit i kläm av stelbenta regler under senare års ”reformer” vet varenda en som läser tidningar. Och just därför ser jag fram emot Folkteaterns premiär på fredag av ”Den flygande handläggaren” som handlar om Sveriges mest kritiserade myndighet och dessutom bygger på verkliga exempel.

Att Folkteatern sätter upp just Gertrud Larssons pjäs är ett önskemål från publiken. Att man därför vill ge sina besökare några fribiljetter till premiären är ett roligt grepp. Men hur väljer man vem som ska bjudas in?

När Albin, 14 år, från Göteborg får ett mejl om att ”Du är very important för oss” och erbjuds att hämta två VIP-biljetter i kassan undrar man stillsamt om en 14-åring verkligen vill se en pjäs om Försäkringskassan? Hur i all sin dar har teatern fått hans mejladress, har han ens varit på teatern?

Enligt teaterns hemsida finns endast ”få platser” kvar. Hur hamnade då Albin, 14, på sändlistan? Och hur många mejl har egentligen gått ut till dessa platser?

Folkteatern har varit tvungen att minska sin personal för att klara sin budget, men att spara in för mycket på PR- och information kan vara att bita sig själv i svansen.