Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Ingrid Norrman

Se, det går!

Nej, man behöver inte satsa på kanelbulledagar och events för att få in besökare på ett museum. Titta på Sjöfartsmuseet i Göteborg som förra året sålde flest årsbiljetter, hade flest återbesök och flest barnbesök av Göteborgs museer trots att det var stängt i januari. 200 104 besökare innebär publikrekord och att man blivit ett av norra Europas mest besökta maritima museer. Ändå har museet ett tydligt fokus. I nya basutställningen blandas gamla båtmodeller med high tech. Människorna har fått plats på museet som samlar in berättelser istället för föremål. Och publiken kommer…

Denna veckan: På onsdag berättar Maria och Leif Elsby från Svenska fyrsällskapet om intressanta fyrplatser längs västkusten. På lördag klockan tolv får man reda på varför vissa krabbor klär ut sig vid en visning i Akvariets klapptank.

En bra verksamhet hänger dessutom samman med att personalen mår bra. Sjöfartsmuseets nöjdmedarbetareindex ligger på 67 av hundra, jämfört med ett medelvärde på 54 av 100 i Göteborgs stad.