Ingrid Norrman

Inte en enda kvinnlig regissör

För sex och ett halvt år sedan tog hon sina pianon och flyttade till Göteborg som Sveriges första kvinnliga operachef. Men när hennes kontrakt går ut sommaren 2013 slutar Lise-Lotte Axelsson som chef för Göteborgsoperan.
Finns det ont om kvinnliga tonsättare bland klassikerna finns det desto fler fina kvinnliga regissörer som kan ta hand om uppsättningarna”, sa Axelsson när hon tillträdde på frågan om vad det skulle betyda för operan att få en kvinnlig chef.
Nja, just det har kanske inte gått så bra. Salome, Tosca, Lady Macbeth från Mzensk, Lucrezia Borgia, Trollflöjten, inte en enda av detta spelårets operor har en kvinnlig regissör.
Göteborgsoperan har haft en lång rad framgångsrika föreställningar under Lise-Lotte Axelssons ledning, men det vore ändå roligt om operan dessutom lyckades spegla alla dessa familjerelationer och mänskliga problem genom en kvinnas ögon.
Ett uppdrag för Axelssons efterträdare kanske?