Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Medicinbloggen

Ställ högre krav på vårdcentralerna!

Primärvården ska vara tillgänglig och nära. Det ska vara lätt att komma fram på telefon till vårdcentralen och man ska snabbt kunna ordna ett läkarbesök. En primärvård som fungerar som den ska ger befolkningen bättre hälsa.

En effektiv primärvård avlastar dessutom akutsjukhusen, vars akutmottagningar i dag tampas med personalbrist och långa väntetider.

Enligt den nationella vårdgarantin ska alla kunna få kontakt med vårdcentralen för rådgivning och tidsbokning samma dag. Alla har också rätt till bedömning av allmänläkare inom sju dagar.

Men det är lite si och så med hur vårdgarantin fungerar i verkligheten. I nio av tio fall klarar man kraven, visar snittet för riket. Men skillnaden är stor mellan olika vårdcentraler.

I mitt hemlandsting Stockholm, exempelvis, får bara 56 procent komma till läkare inom en vecka om de har oturen att höra till vårdcentralen i Stuvsta. Hör man till Alby vårdcentral däremot, får 100 procent träffa läkare inom en vecka.

Själv bytte jag vårdcentral för flera år sedan, från den landstingsdrivna vårdcentralen i min förort till en liten privatdriven vårdcentral inne i city. Orsaken till bytet var bland annat dålig tillgänglighet och hög personalomsättning. Det är tyvärr inte så många duktiga läkare som vill jobba i en rätt fattig söderförort som min. Jag tröttnade på att träffa nya doktorer varje gång, lessnade på telefonköer och halvtrist bemötande.

Min husläkare, som jag haft i flera år nu, är suverän. Han är duktig och tillgänglig nästan jämt. Snabba och okomplicerade frågor klaras av på mejl, oftast samma dag. En så enkel sak känns tryggt och förenklar väldigt mycket. Det gör att en hel del läkarbesök live faktiskt kan undvikas.

Att få en besökstid går annars snabbt, i regel samma dag eller dagen därpå. Alla patienter får dessutom läkarens mobilnummer, så att han kan nås direkt vid akuta frågor. Inga långa telefonköer eller udda telefontider. Jag är säker på att min husläkares arbetssätt bidrar till att hans patienter slipper besöka akuten i onödan.

Det som egentligen är konstigt är att min husläkare är så udda. Att allmänläkare lämnar ut sitt mobilnummer eller svarar på mejl hör inte till vanligheterna. Tyvärr.

Jag tror att dagens väl upplysta patienter egentligen kräver långt bättre tillgänglighet än den lägsta nivå som vårdgarantin anger idag. Man vill ha hjälp snabbt, helst samma dag, med sitt värkande öra, sitt barns otäcka hosta eller vad det nu än är. I dagens tuffa arbetsliv har de flesta varken tid eller råd att vara sjukskriven ens en dag extra i onödan för att vänta på läkarbesök och behandling.

Jag tror att primärvården måste ändra både arbetssätt och inställning. Jag vill se fler vårdcentraler med kvälls-, natt- och helgöppet, jag vill att fler allmänläkare är nåbara på mejl och mobil. Internationellt sett besöker svenskar faktiskt inte läkare särskilt ofta. Men om primärvården blev mer tillgänglig för oss medborgare skulle det spara pengar, liv och minska onödigt lidande.

Krönikan är tidigare publicerad i papperstidningen den 9 maj.