Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Medicinbloggen

Lågkolhydratkost minskar inflammation i kroppen

I dagens pappersversion av Expressen skriver jag om en ny svensk studie som visar att lågkolhydratkost kan minska inflammation i kroppen. I studien ingick  61 personer med typ 2 diabetes, ibland kallat åldersdiabetes, som slumpades till att testa två olika typer av dieter i ett halvår. Dels vanlig lågfettkost vilket är det som traditionellt rekommenderats diabetiker som behöver gå ner i vikt, dels en kost med mindre kolhydrater, mer fett och protein, ett slags LCHF-light.

Båda kostprogrammen rekommenderade lika många kalorier, ungefär 1600 kcal per dag för kvinnor och 1800 kcal per dag för män. Deltagarna gick ner lika mycket i vikt.
I den nya studien, som nyligen publicerades i den vetenskapliga tidskriften Annals of medicine har forskarna särskilt intresserat sig för graden av inflammation i blodet.
Diabetiker har mer inflammation än friska, vilket bland annat ökar risken för hjärtkärlsjukdomar.

Inflammation är även inblandat i en rad andra sjukdomar, som artros och inflammatoriska tarmsjukdomar.

Forskarna analyserade olika proteiner, så kallade inflammationsmarkörer, i början och slutet av studieperioden. Försökspersonerna som ätit LCHF-light fick en stor minskning av graden inflammation i blodet medan de som ätit lågfettkosten hade oförändrade nivåer.

– Det ser ut som kolhydrater är farligare än fett när det gäller inflammation, säger läkaren och forskaren Hans Guldbrand.

Han tillägger att det behövs fler studier för att se om lågkolhydratkost har effekt på inflammatoriska sjukdom.

Resultaten är intressanta, även för icke-diabetiker. De flesta svenskar skulle må bra av att dra ner på socker och andra snabba kolhydrater. Inte minst gäller det läsk, fikabröd och godis som ger massor av extrakalorier och noll näring. Många av oss äter för mycket sött och alldeles för lite frukt och grönt. Vi har också ofta orörliga och stillasittande liv, fast framför datorn hela arbetsdagen. Då finns inte plats i energibudgeten för söta kaloribomber!
Snabba kolhydrater ger också kraftigare blodsockersvängningar, som lätt leder till akut sötsug, onödiga kylskåpsräder och viktuppgång. Och övervikt eller fetma ökar som bekant risken för många sjukdomar.

Allt fler studier visar att en kost med mycket snabba kolhydrater har en egen negativ effekt på hälsan, bland annat genom att öka inflammationen i kroppen.
Att rekommendera en måttlig och varierad lågkolhydratkost till annars friska som vill gå ner i vikt, eller normalviktiga som vill må bättre, är idag inte särskilt kontroversiellt.

Men en modell passar inte alla. Vi är individer, med olika behov och preferenser. Därför är det viktigaste är att hitta en sund livsstil som håller på lång sikt, och som passar just dig!
OBS Rättelse: Egenföretagaren Kikki Sandström, som berättar i artikeln att hon fått mindre värkproblem av sin artros med hjälp av kostomläggning och viktnedgång, är 59 år – inte 58. Expressen beklagar felet.