Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Medicinbloggen

Bästa råden för att gå upp i vikt

99 procent av alla mejlfrågor jag får om vikt handlar om att gå ner i vikt. Det är inte så konstigt. Övervikt är ett betydligt vanligare problem i Sverige än undervikt. Omkring varannan man och var tredje kvinna är överviktig eller fet. Undervikt är däremot rätt ovanligt, ungefär 1 procent av männen och 3 procent av kvinnorna är underviktiga enligt socialstyrelsens senaste folkhälsorapport.

Men det betyder inte att undervikt inte kan vara ett allvarligt problem för den enskilde – att gå upp i vikt kan det vara nog så knepigt som att gå ner i vikt. Då och då får jag också frågor om hur man ska göra för att gå upp i vikt.
Oförklarig viktnedgång och oförklarlig låg vikt kan bero på hälsoproblem, därför ska det alltid utredas av läkare för att säkerställa att det inte ligger någon sjukdom bakom. Det kan också vara klokt att ta hjälp av en dietist för att få hjälp med en individuellt utformad kostplan.

Här bjuder dietisten Anna Ottosson på sina bästa knep för att gå upp i vikt:
• Ät tre rejäla huvudmål varje dag, gärna lagad mat både lunch och middag så att du får i dig näring. Eftersom du behöver gå upp i vikt så lägg gärna till lite extra olja i maten, lite vispgrädde eller smör. Feta såser är bra!

• Satsa på att också äta efterrätt, exempelvis frukt med grädde eller glass.

• Använd mellanmål för att få i dig extra energi och extra näringsämnen. Ät två-tre mellanmål per dag. Nötter är jättebra, det är energirikt, innehåller nyttigt fett och man kan äta mycket av det. Ett bra mellanmål är exempelvis turkisk yoghurt, nötter och bär.

• Drycker är superbra för att öka i vikt. Drycker ger väldigt lite mättnadskänsla men en hel del kalorier. Läsk och saft är inte så nyttigt, satsa gärna på sundare drycker som juicer, helfet mjölk och smoothies.

• Godis, chips och glass är förstås toppen om man vill gå upp vikt – däremot är det inte så hälsosamma livsmedel. Man får i sig en hel del av dåligt fett, socker och tillsatser. Men naturligtvis ska du äta sådant då och då om du tycker om det. Du behöver inte tänka på att hålla igen.

• Håll koll på vikten så att du inte fortsätter neråt – väg dig en-två gånger i veckan.

• Sikta på att uppnå normalvikt, ett BMI runt 19 eller över.