Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Medicinbloggen

Ägg – helgens supermat!

Många livsmedel utnämns till supermat – men när det gäller ägg finns verkligen skäl för namnet!

Proppad med nyttigheter och i egen smart förpackning. Ett ägg innehåller inga kolhydrater men däremot mycket proteiner och bra fetter och är dessutom sprängfylld med vitaminer och mineraler.

Lägger du till ett ägg till frukosten håller du dig mätt längre och blir inte sugen på att småäta mellan måltiderna. Perfekt för dig som vill gå ner i vikt, alltså. Mitt eget favoritmellanmål, jag har oftast ett par hårdkokta ägg i väskan. (På bilden mitt mellanmålsägg!)
Och nej, du får inte högt kolesterol av ägg. Det är en gammal myt som lever kvar.

Passa på att frossa i ägg under påsken!

Här kommer fem härliga äggvariationer från senaste numret av GI&hälsa.

5 HÄRLIGA ÄGGVARIATIONER

Omelett i alla former
En omelett går att variera i oändlighet eftersom du egentligen kan ha i det som du är sugen på – eller har hemma i kylskåpet. Testa spenat, fetaost och oliver, så har du en nyttig och god lunch.

Supersnabb äggröra
Frukost, lunch eller mellanmål – äggröran är bra till mycket. Knäck två ägg i en bunke och blanda tillsammans med salt och peppar. Lägg till två teskedar mjölk för en lenare röra. Smält smör i en teflonpanna på medelhög värme och rör om äggröran så den inte fastnar i botten. Det går fort, max ett par minuter. Ta bort pannan från plattan när det mesta av röran har stelnat och fortsätt röra i en halv minut. Servera direkt!

Smoothie med ägg
För en portion: En halv mogen avokado, 1 ägg, 1,5 dl frysta hallon, 1,5 dl naturell yoghurt. Mixa och häll upp i glas. Ägget ger ingen smak i smoothien men ett värdefullt proteintillskott!

Varierat kokt ägg
Ett kokt ägg går att göra mycket med. Koka det löst eller hårt och ät ägget som det är till frukost eller mellanmål. Eller gör ägghalvor med majonnäs och räkor på (perfekt till påskbuffén eller till förrätt under en middag). Du kan också hacka ägget och blanda det i olika röror.

Mättande äggfrukost
Stek två ägg och fyra skivor bacon tillsammans med champinjoner och tomat. Du får en stadig frukost och håller dig garanterat mätt länge.