Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Medicinbloggen

Räkna med storbråk om nya matråden

Nu har arbetsgruppen för revideringen av de nordiska näringsrekommendationerna kommit med sitt nya förslag.
Det kanske kan låta hur torrt som helst, med deras rekommendationer är sådant som påverkar allas vår vardag. De har exempelvis betydelse för vilken mat barnen får i skolan och förskolan och vad som serverar på sjukhus och äldreboenden. Dessutom ligger de till grund för om mat ska berikas med vissa näringsämnen och med hur mycket.
Forskargruppen har gått i genom forskningen för att vaska fram vilken kost för friska personer som har bäst vetenskapligt stöd, som skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar och motverkar övervikt.
En del av deras förslag är inte särdeles kontroversiella. Att det är hälsosamt att äta mindre av socker, läsk, saft, godis och bullar är väl knappast någon nyhet.
Men forskarna föreslår också att vi ska dra ned på rött kött och korv, slopa smör och grädde och äta mer D-vitamin.
Det var åtta år sen vi fick nya näringsrekommendationer senast. Ingen har väl missat att vi i Sverige sedan dess har fått en helt ny koströrelse som förespråkar att vi äter mer fett och mindre kolhydrater, LCHF. Och svenskarna har entusiastiskt hakat på den nya fett-trenden. Vi äter mer mättat fett, som smör och grädde, och slår nya rekord i köttätande varje år.
Utifrån den trenden är förslagen till nya nordiska kostråd kontroversiella. ”Experterna har inte duckat för LCHF-debatten”, konstaterar Irene Mattisson, chef för risk- och nyttovärderingsavdelningen på svenska livsmedelsverket. Forskarna rekommenderar exempelvis att vi minskar på det mättade fettet, som ju finns bland annat i grädde, smör och kött, och äter mer av omättade och fleromättade fetter från exempelvis raps- och olivolja samt margarin. De rekommenderar också att vi äter kolhydrater, men väljer kolhydrater med god kvalitet som fullkornsprodukter och baljväxter.
De nordiska forskarna poängterar också att det är viktigt att få i sig fullkorn och fibrer för att kunna hålla vikten och undvika övervikt.
De nya näringsråden är dåliga nyheter för köttälskarna. Experterna rekommenderar att vi drar ned på rött kött som nötkött, fläskkött och lammkött och charkuteriprodukter som korv och bacon. Dessa livsmedel ökar risken för både cancer och hjärt- och kärlsjukdomar kraftigt.
Nytt är också att man höjer rekommendationen för hur mycket D-vitamin vi ska få i oss per dag. D-vitamin får vi i oss från solen och matvaror som fet fisk samt D-vitaminberikad mager mjölk och margarin. Studier har visat att en del svenskar redan i dag får i sig för lite D-vitamin, exempelvis äldre som är utomhus sällan och vissa invandrargrupper. I de nya råden föreslås att gränsen höjs från 7,5 till 10 mikrogram för vuxna och från 10 till 20 mikrogram för äldre som är 70 år eller mer. Sannolikt innebär nya kostråd att fler svenskar kommer att behöva ta kosttillskott för att komma upp i tillräckliga nivåer.
I höst går förslaget om nya kostråd på remiss. Mot slutet av året förväntas de vara klara.
Och räkna med storbråk!
Det finns knappt något ämne som väcker så starka känslor. Och dessutom finns det stora och starka ekonomiska intressen från livsmedelsindustrin, som köttbranschen, mejerierna, brödlobbyister, sockerföretagen med flera. Dessutom har ju aktörerna inom den jättelika bantningsindustrin intresse av att hissa eller dissa råden, beroende på hur väl de stämmer överens med den egna tron.
Slaget om maten fortsätter.

Ät mer av:
Grönsaker inklusive baljfrukter, lök, kål, tomater och rotfrukter
Frukt och bär
Nötter och frön
Fullkornsprodukter
Fisk och skaldjur

Byt ut
Mjölkprodukter med hög fetthalt till magra mjölkprodukter
Smör mot vegetabiliska oljor och mjuka margariner

Begränsa intaget av
Rött och processat kött, som biff och korv
Sockersötade drycker som läsk och saft
Raffinerat spannmål som exempelvis vitt bröd
Söta bakverk och godis
Skräpmat som pommes frites
Glass och andra sötade mjölkprodukter
Alkohol
Salt