Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Medicinbloggen

Överraskningsbantar

I en vecka har jag testat Viktväktarnas nya app och sajt.
Jag måste säga att jag är positivt överraskad – framför allt över appen.
Som så många andra kvinnor har jag gått på Viktväktarna. Men det var många år sen. På den tiden då man gick på möten varje vecka och fick väga in sig (hu) inför konsulenten och räkna prickar i ett litet häfte.

Den gången lyckades jag inte hålla vikten, så snart jag slutat gå på möten gick jag upp i vikt igen. För mig blev GI-metoden lösningen till en bestående viktminskning. En femtedel av mig försvann och jag har hållit vikten i fem år nu. Vill du läsa om min viktresa med GI kan du göra det här:
http://www.expressen.se/halsa/anna-basen-en-femtedel-av-mig-forsvann/

Men det kändes smått nostalgiskt att återigen börja räkna points, som viktväktarnas matmått heter.
Nu testade jag inte appen och sajten för att gå ned i vikt, utan för att se hur väl den funkar, också för den som likt mig äter GI-kost. Jag hade också ambitionen att försöka dra ned på småätandet mellan målen.

Så fungerar det:
Systemet går alltså ut på att räkna points. Du får en budget med ett antal points varje dag och du för in hur mycket du äter och dricker.
Om du motionerar får du lägga till points att äta för.
Du får också ett antal bonuspoints varje vecka att äta & dricka vad du vill för – som sötsaker eller alkohol.

Bra förändringar bantningsjätten gjort är att frukt och grönsaker numera är ”gratis” och kostar noll points. Det uppmuntrar till att äta frukt och grönt, du får i dig nyttiga näringsämnen och fibrer som håller dig mätt längre. Och hur mycket LCHF-fanatikerna än hetsar mot frukt och rotfrukter som farligt och fettbildande har jag hittills aldrig mött någon som blivit tjock av att äta äpplen och morötter.
(Bovarna är oftare godis, läsk, snacks, bullar och alkohol än, men det visste du ju.)

Eftersom jag är en storätare tyckte jag ändå att mina 26 points var lite snålt tilltagna. Det är superlätt att äta det dubbla, jag lovar. En pizza hut carbonara är ex 26 points och hela min dagsranson, en pytteliten cheesburgare från McDonalds är 8.

Det är säkert en företagshemlighet hur många kalorier en points står för, men jag skulle gissa på 40-50 kalorier. Det betyder att dagligt kaloriintag med Viktväktarna är 1040-1300 – exklusive frukt och grönsaker. En vuxen kvinna med kontorsjobb bör äta runt 1800-2000 kalorier om dagen, så det är klart att det blir minus på kontot och viktnedgång.

Men tack vare att frukt och grönsaker var ”fritt” var jag aldrig gå hungrig. Jag använde dessutom alla bonuspoints och rörelsepoints till mat och plussade på med några extra points varje dag eftersom jag inte hade målet att gå ned i vikt.

Jag gillar att ingen mat är förbjuden. Jag tror att förbud skapar nojjor och faktiskt kan ha motsatt effekt. För man blir ju mer sugen på det förbjudna.

Sajten tycker jag är lite plottrig och dessutom tung att ladda ned.
Appen var betydligt smidigare att använda. Det är bekvämt att kunna föra matdagbok i appen när man har naturliga pauser under dagen, som på bussen.

En brist däremot, är att det inte finns någon funktion för att räkna ut hur mycket av olika näringsämnen man fått i sig, som kolhydrater, proteiner och fett. Som GI-ätare hade jag förstås gärna också sett en funktion för att mäta GI-värdet för en vara eller en måltid.

Jag saknade också flera av mina favoritlivsmedel i matdatabasen, som solrosfrön och pumpafrön. Visserligen kan man föra in det i databasen själv manuellt – men att orka göra det…

Hur gick det då?
Tja, någon bättre koll på mitt småätande fick jag väl inte direkt. Men genom att föra matdagbok fick jag i alla fall bättre översikt över hur mycket jag stoppar i mig mellan huvudmåltiderna. Och det är en början.

Varje vecka är det invägning – precis som på verkliga viktväktarmöten.
Till min förvåning hade jag gått ned ett halvt kilo under denna vecka, trots att jag ätit extrapoints utöver programmet.
Överraskningsbantning, helt enkelt!

Vad blir betyget då?
Att bli medlem och utnyttja onlinetjänsten och appen är ganska dyrt, tycker jag. 530 kronor för första månaden och därefter 170 kronor per månad. Och då har man rätt att kräva mycket av tjänsten. Hade det kostat hälften så mycket hade appen kunnat få 4 getingar för användbarhet.
Men mitt slutbetyg för både app och hemsida blir 3 getingar.

Sen är det ju så att olika metoder passar olika människor.