Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Bensinskatten splittrar landet och ökar orättvisorna

Tänk er att regeringen legaliserar prostitutionen, sedan tar de ut en hög skatt på alla som köper tjänsterna. Sedan satsar de pengarna på studentbostäder i städerna. Låter det absurt? Men verkligheten är trots allt ganska nära, det är nämligen så regeringen gör när den höjer bensinskatten. Den inför en straffskatt som ökar klyftorna, drabbar de svagaste och gynnar den del av storstadsbefolkningen som har tillgång till kollektivtrafik. Bensinskatten ska ses i samband med satsningarna i bostäder i storstäderna som ökar urbaniseringen och där ränteavdragen också gynnar de rikaste. Det innebär en ökad orättvisa och ökade klyftor. Det värsta är att regeringen gör sig beroende av inkomster som de vill avskaffa. Straffskatten på bensin är att såga av den gren de sitter på.
De människor som kör mycket bil gör inte det på grund av att de tycker det är så himla roligt att åka och tanka, de kör bil för att de måste. På landsbygden finns ingen kollektivtrafik, finns den kan det ta en vecka att åka t&r till hemorten. Människor har fyra mil till affären, 10 mil till ungarnas idrottsträning, tio mil till banken och upp till sju mil till skolan, bra för att nämna några exempel. En höjd bensinskatt för dessa är rena diskrimineringen. Nu såg jag att regeringen i budgeten har kommit överens med vänstern om att satsa 850 miljoner på kollektivtrafik på landsbygden. Ursäkta att jag inte är imponerad, Sveriges landsbygd och glesbygd har enorma avstånd. Det är enorma kostnader för att få kollektivtrafik att rulla där. De här pengarna kommer förstås bara att gå till tätorter och landsbygdsnära tätorter. I Norbergs kommun har de inte ens råd med skolskjutsarna för barn på landsbygden. Föräldrar får bråka ändå upp i förvaltningsrätten för att kommunen ska följa lagen.
Det är landsbygden som drabbas hårdast av den höjda skatten och de människor som inte har råd att köpa en ny bensinsnål bil. Det vore en sak om straffskattepengarna användes till att subventionera miljöbilar men det är ju inte syftet.
Redan idag har Sverige en av världens högsta bensinpriser. Tankar du diesel för 15 kr är drygt en tia skatt.
Straffskatten drabbar åkerinäringen också. åkerinäringen är sedan tidigare hårt ansatta av firmor från låglöneländer som kör lastbilar som spyr ut avgaser, inte följer kollektivavtal, inte följer svenska regler om dubbdäck eller tidsregler för hur länge man för köra utan rast. För många åkeriägare blir den höjda bensinskatten droppen som får bägaren att rinna över och de väljer att lägga ner sin verksamhet.
Den höjda bensinskatten är ett tydligt bevis på en politik som splittrar landet! För att vinna billiga poänger och muta miljörörelsen väljer de att trampa på fattiga och maktlösa. Är det att ta ansvar? Om regeringen brydde sig det minsta om landsbygdens befolkning skulle de införa en differentierad bensinskatt. Men en lösning som är bra också för landsbygden finns inte ens i tankebanorna.
Den svenska miljöpolitiken är ett skämt, istället för morot är det piska som gäller. Det värsta av allt är att de äventyrar landets utveckling, Straffskatten på bensin är bara ett exempel, lägg sedan till den oansvariga energipolitiken som hotar att avindustrialisera landet. Vattenfall som tillåts spendera säkra inkomsten från vattenkraften på kol och kärnkraft internationellt. Storsatsning på vindkraft där elen säljs med förlust och lägg till avvecklingen av all forskning kring kärnkraftverk trots att den nya tekniken innebär att avfallet kan återvinnas. Vi ska bli den generation som räddar miljön sa Löfven och Romson vid beskedet om höjd bensinskatt. Det är ett skämt!
Lotta Gröning