Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Lotta Gröning

SJ utton

Nu backar SJs ledning från beslutet att sluta sälja biljetter ombord på tågen. Det nya beslutet skulle ha gällt från och med igår men nu är det framflyttat till första januari 2013. Då ska dessutom vara möjligt att köpa en biljett på tåget när det avgått via en mobilapp.
Det var av kommersiella skäl sa SJs ledning när de klubbade beslutet om att införa stopp för försäljning av biljetter ombord på tåget. Det var tänkt att bolaget skulle spara mellan 60 och 80 miljoner årligen på beslutet. Ett idiotiskt argument och med sådana skäl hade de faktiskt tjänat ännu mer om de slutat köra tågen. Dessutom skulle resenärer få böta 1900 kr om de inte hade biljett tillsammans med en tydlig order att slänga av alla resenärer som inte kunde betala. Givetvis opponerade sig facket, den stackars tågpersonalen som skulle hantera detta obehagliga beslut. Men facket kördes över.
SJs ledning har dragit folkets järnväg i smutsen. Tågresenärerna ses inte om en tillgång utan som ett problem. Lägg dessutom till de ständiga förseningar som bolaget dras med. Det är få numera som har en tid att passa som vågar åka tåg. Jag har svårt att tro att ledningen backade frivilligt.
Folks protester räckte inte långt, det var först när konsumentminister Birgitta Olsson gick till skarp kritik mot förslaget och kallade ledningen till möte som det började hända något. Det var också oerhört viktigt att Konsumentverket inledde en granskning av beslutet.
Konsument verket menade att förslaget var olagligt eftersom det drabbade de resenärer som kan ha stora problem att lösa biljetter såsom äldre, handikappade och barn. Nu har även ledningen sagt att barn inte längre ska slängas av tågen om de har fel biljett eller råkar åka på fel dag. Det är ju också en framgång.
Jag hoppas att ledningen får backa ännu mer. Tillgänglighet måste vara nyckeln till ett framgångsrikt tågbolag. Tågresenärerna som trots allt ser till att företaget får in pengar måste ses som en resurs. Jag rekommenderar ledningen att gå på en charmkurs som lär dem bemöta sina kunder på en värdigt sätt.
Vi är inget kolli vi är människor!