Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Lotta Gröning

SJ spårar ur

Det börjar bli dags att svenska folket bojkottar sin egen järnväg! SJ håller bokstavligen på att spåra ur, när det gäller tillgänglighet, att hålla tider och att vara kundanpassad. Järnvägen som skulle kunna vara alternativet till bilen, mysigt, folkligt och avkopplande gör allt fler resenärer förbannade stressade och uppgivna. Den senaste given från att SJs ledning är att låta resenärer som hoppat på tåget utan biljett böta 1800 kr. Har de inte pengarna är ordern tydlig till tågpersonalen: kasta av dem bara. Det har ingen betydelse om det är barn eller gamla eller utländska turister som inte känner till våra regler. SJs ledning är övertygad om att de gör rätt, så övertygade att de kört över facket och personalen som är mycket oroliga över beslutet. De är rädda för bråk och trakasserier och många obehagliga scener när människor ska avvisas. De är ju vana, det är alltid tågpersonalen som tvingas ta emot resenärernas ilska och frustration och dessutom aldrig veta när arbetspasset slutar på grund av dessa ständiga förseningar. De borde ha medalj redan nu.
Förre styrelseordföranden Ulf Adelsohn fick sparken för att han tyckte konkurrensen var för dålig och att järnvägsnätet var för överlastat. Det är onekligen svårt att inte hålla med. För många tåg, på för få spår och dåligt underhåll ger stora förseningar. Lägg dessutom till det bedrövliga beslutet att separera rälsen från tågen genom att bilda två oberoende bolag. Nu ska de resenärer som inte kan boka sin biljett via internet, eller som inte kan planera sin resa veckor i förväg tvingas bort från tågen. Att komma till stationen i sista stund och hinna med ett tidigare tåg kommer att bli väldigt dyrt.
Tågen borde vara det mänskliga alternativet, både när det gäller miljön och tryggheten. Men ack nej, SJs ledning har andra tankar. Min gissning är att strategin är att göra det så tufft som möjligt så att tågen bara används av de som har tid och pengar och inte klagar på servicen.
Folkets järnväg har blivit ett toppstyrt företag där vinstkrav och regelsystem har dikterat villkoren och byråkratiserat människor. De som inte passar in avvisas eller får böta. Det är förstås de mest sårbara människorna som drabbas hårdast När ett statligt affärsdrivande företag som säger sig vara till för folket inte drar sig för att kasta av ensamma barn, på en station någonstans i landet långt borta från föräldrar och släktingar har det gått för långt. Det är inte acceptabelt!