Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Adriana Lender svarar

Det går bra för Försäkringskassan!

Det är min absoluta övertygelse oavsett vad Lotta Gröning och den mycket missnöjda och – tyvärr – anonyma medarbetaren från Försäkringskassan påstår!

Att det går bra för oss betyder att vår verksamhet fungerar bra men också att vi arbetar hårt med att förbättra verksamheten på olika sätt. Detta är en ständigt pågående uppgift hos oss som i alla andra verksamheter. Många har synpunkter på Socialförsäkringen och vårt sätt att omsätta den i praktisk handling. Det är bra och nödvändigt. Socialförsäkringens funktion är utomordentligt viktig för vårt demokratiska samhälle, och en grundbult för utveckling och välstånd. Vi som arbetar på Försäkringskassan är väl medvetna om den viktiga och omfattande uppgift vi har, och löser den på det bästa sätt vi förmår med givna förutsättningar. Förutsättningarna kan sammanfattas i tre kategorier: lagstiftning, kompetens och pengar.

Mycket av den kritik som riktas mot Försäkringskassan och dess handläggare handlar om att man är missnöjd med själva regelverket, som fastställs av Riksdagen och inte av oss, som vissa tycks tro och andra gärna låtsas tro. Vi gör vårt bästa att i debatten separera dessa frågor från det som vi råder över, inte alltid framgångsrikt.

Vår uppgift är att omsätta gällande lagstiftning till praktiskt arbete i handläggning, beslut och utbetalning. Vi har idag en mycket stabil verksamhet, visserligen tidvis med stora övertidsinsatser, mest beroende på säsongvariationerna i de olika ärendeslagen. Vi håller handläggningstider och kvalitetskrav i långt större utsträckning än vad Försäkringskassorna någonsin gjorde under ” den gamla goda tiden” som vissa längtar tillbaka till. 97 % av dem som begär sjukpenning får sin ansökan beviljad. Vid kontroller kan vi fastställa att avslagsbesluten generellt sett är särskilt väl beredda och dokumenterade.

Trots alla ansträngningar misslyckas naturligtvis även vi i våra ambitioner att alla beslut ska vara rätt och att alla får ett gott bemötande. Vi handlägger över en halv miljon ansökningar inom sjukförsäkringen per år. Det är oundvikligt att det uppkommer fall där vi brister i vårt arbete. Det förtjänar vi kritik för!  Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra oss. Men jag har ingen förståelse för dem som ropar efter mera individuella bedömningar, fast vi inte gör något annat än just det, och samtidigt beklagar sig över att utfallen skiljer sig åt mellan fall som utifrån kan tyckas vara ”lika”.  När individers (försäkrades) fall bedöms individuellt av andra individer (handläggare) och som har ett av lagen givet bedömningsutrymme att förhålla sig till bör man akta sig för att utan egen insikt i ärendena agera domare.

Adriana Lender

Generaldirektör