Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Protesterna fick Instagram att backa… eller?

Instagram ber om ursäkt och tar ett steg tillbaka från de nya reglerna som ska börja gälla från 16 januari. Eller kollar de bara hur långt de kan tänja gränserna?

Efter protesterna och oron från användarna om att deras fotografier ska kunna användas i reklam utan ersättning – vilket det står i det nya avtalet med användarna – skriver nu bildtjänstens upphovsman Kevin Systrom på Instagrambloggen att de har lyssnat på kritiken.

Han påstår att det handlar om missförstånd, att juridiska dokument är lätta att läsa fel – men eftersom alla tycks missförstå undrar man om de inte tagit till i överkant för att vi nu ska tycka att Instagram är rätt OK i alla fall.

Det är en smart taktik: gå ut hårt, skapa uppror, rensa sedan bort överdrifterna och skicka ut en ny, snällare version av avtalet. Då nickar vi och säger OK då.

– Ägarna Facebook testar med hjälp  av Instagram hur långt de kan gå, säger Marc Rotenberg, som basar för amerikanska Electronic Privacy Information Center, till Reuters.

Kevin Systrom skriver:

”We respect that there are creative artists and hobbyists alike that pour their heart into creating beautiful photos, and we respect that your photos are your photos. Period.”

Han ber trots allt om ursäkt och säger att Instagram ska uppdatera språket i det nya avtalet för att rätta till allt detta.

– För att vara tydlig: det är inte vår avsikt att sälja era bilder, skriver han.

Däremot blir det annonser, på samma sätt som på Facebook. Och gillar du en Instagrambild från ett företag kan du räkna med att det gillandet kommer att användas i annonserna.

Läs Kevin Systroms blogg här.

Läs mer på business.time.com.