Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

KRÖNIKA Svenske Pewdiepie populärare än Justin Bieber

Felix Kjellberg, 22, är under namnet Pewdiepie det största svenska fenomenet på Youtube någonsin.
Hans filmklipp hade förra veckan 4,2 miljoner visningar – varje dag!
Hela världens Youtubetittare ser mer på Pewdiepie än på Justin Bieber, Rihanna och Kate Perry.
När jag får tag i Felix Kjellberg står han på ett italienskt Ikea och försöker hitta en skön stol och ett nytt skrivbord så han får sitta lite mer komfortabelt när han arbetar. Han har för sommaren bytt Sverige mot Italien, där han bor med sin flickvän Marzia Bisognin.
Felix Kjellberg säger att han faktiskt inte har suttit så bekvämt den senaste tiden. Men på Youtube sitter han bekvämt. Ingen svensk kommer ens i närheten av hans popularitet, oavsett om de heter Swedish House Mafia, Avicii eller H&M.
Faktum är att allt rör sig så fort att svensken just nu har få övermän även internationellt på Youtube. Förra veckan sågs Felix Kjellbergs filmer – där han med en stor portion sjuk humor kommenterar sina egna insatser i datorspel med tema skräck och splatter – 29,2 miljoner gånger över hela världen, enligt statistik från analysföretaget Vidstats X.
Jämför det med siffrorna senaste veckan för de just nu populäraste popartisterna på Youtube: Justin Bieber, Rihanna och Kate Perry har alla kring 16 miljoner. För Felix Kjellberg är det viktigare att han var större än amerikanen Toby Turner.
– Han har också en spelsajt, men har hållit på jättelänge och är en av dem som jag själv har kollat mycket på. Det är stort. Det trodde jag aldrig.
Den här veckan är siffrorna för Felix Kjellberg ”bara” 18 miljoner, över hela världen bara 2,3 miljoner fler visningar än Justin Bieber…
När jag skrev om Pewdiepie första gången i slutet av mars hade hans kanal 68 miljoner visningar, tre månader senare har den 243 miljoner. Hans kanal får nu 10 000 nya prenumeranter om dagen. Felix Kjellberg kan inte säga exakt varför det har tagit sådan fart den sista tiden, men han kan se två anledningar.
– Dels har jag börjat lägga in lite fler filmer. Förr var det två om dagen, nu kan det bli fyra eller fem. Dessutom har det börjat röra på sig i USA. Det ser jag att det gör, och då kan det gå snabbt. Samtidigt tror jag varje dag att nu toppar det när som helst. Nu tar det slut.
Statistiken från förra veckan talar ett annat språk. Listan över de producenter som har mest visade filmer på Youtube toppas av Machinima, en videospelskanal som drivs av företaget med samma namn, uppmärksammat av bland annat CNN och Los Angeles Times. Företaget kallar sig ”The number one entertainment channel on Youtube”, har huvudkontor i Los Angeles och 150 anställda.
Felix Kjellberg har en dator och en nyinköpt kontorsstol från Ikea – och skuggar Machinimas veckosiffror på Youtube.  Det är sanlöst. Det säger mycket om den tid vi lever i. När jag frågar Felix Kjellberg om han blir mångmiljonär skrattar han och säger:
– Nja, det vill jag inte säga. Det är kul, förstås, och vill fortsätta med det här. Jag har i alla fall bildat aktiebolag, så jag tänker lite på framtiden också.
….
Så regerar Pewdiepie på Youtube
Pewdiepie från Göteborg ligger tvåa på den internationella listan över mest visade filmer på Youtube i veckan: 1) Machinima, amerikanskt spelföretag 18,5 miljoner 2) Pewdiepie, svensk spelsajt 18 miljoner 3) Muyap, officiell turkisk musikkanal 17,4 miljoner 4) Rihanna, popartist 16 miljoner 5) Justin Bieber, popartist 15,7 miljoner 6) Katy Perry, popartist 15,5 miljoner. (Källa: Vidstats X).
Med 236 miljoner filmvisningar sedan det första klippet han la ut för drygt två år sedan är Felix Kjellberg helt ohotad kung av Youtube i Sverige. Av de 30 mest visade svenskproducerade klippen den senaste månaden står Pewdiepie för 26. (Källa: Youtube Charts).
…..
Nästan fyra miljoner har sett detta: