Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Legohuset delar Ö-vik

ÖRNSKÖLDSVIK.
Ett genidrag! Fulaste byggnaden! Ett roligt tillskott i stadsbilden! En skandal!
Mitt i Örnsköldsvik, ovanpå det gamla tingshuset från 1967, ska Legohuset byggas. Det kallas så i folkmun, det färgglada 13-våningshuset som ska förändra stadens profil.
Kommunstyret jublar, men hos stadens invånare är meningarna delade, och arkitekten som ritade tingshuset på 1960-talet talar om ett attentat.
Blöt snö faller över Örnsköldsviks centrala delar och förvandlar alla trottoarer – utom de eluppvärmda gågatorna – till vit sörja. Ut från parkeringshuset Paradisgaraget och genom snöblasket mot Köpmangatan styr Andreas Thungren och Malin Hellström barnvagnen med dottern Agnes. De känner väl till planerna på ett högt bostadshus ovanpå gamla tingshuset, och Andreas Thungren håller inte inne med vad han tycker:
– Det ser för jävligt ut. Som ett tivoli, säger han.
De är förvånade över att det inte blivit mer liv bland Örnsköldsviksborna om Legohuset, vars korrekta namn stavas Ting1, ihopskrivet och vitsigt med tanke på den ursprungliga användningen av byggnaden. Anders Thungren fortsätter:
– Det har varit mycket debatt om det nya hotellet nere vid vattnet och om en gångbro de inte fick bygga för att det skulle skymma utsikten. Men ett sånt där spektakel… det kan de bara slänga upp!
Örnsköldsvik är det senaste exemplet på hur svenska städer bygger mer på höjden, ofta i syfte att ge samhället en ny image och försöka förstärka varumärket. Malmö har Turning Torso. I lilla Höganäs, som mest består av kvadratiska hus i ett och ett halvt plan, bryts numera den likformigheten med Jefasthuset i 15 våningar. I Lund byggs Ideon Gateway, ett 19 våningar högt landmärke som ska stå klart till hösten. För fyra månader sedan invigdes Victoria Towers i Kista, 19 våningar hotell och kontor med en mycket uppmärksammad glasfasad.
Legohuset börjar byggas 1 februari. Bland läsarkommentarerna i tidningen Örnsköldsviks Allehanda slås det fast att detta ”blir den fulaste byggnaden efter Norrlandskusten” medan någon annan talar om ”färgstark och spännande design”.
Arkitekt Dick Sjöberg, 76, tillhör de kritiska. Tillsammans med kollegan Mart Uusma ritade han tingshuset i Örnsköldsvik i början av 1960-talet.  Han är stolt över sitt verk, en byggnad i rå betong, påverkad av det som kallas nybrutalismen. Nu är han ledsen. Han tycker att den ”bisarra” överbyggnaden inte lämnar något kvar av originalet. Dessutom är han besviken över att ingen har kontaktat honom.
– Det ingår i arkitekternas hedersregler att om man ska rita om eller rita till ska man ta kontakt med den ursprungliga arkitekten och inhämta synpunkter. Tinghuset finns utvalt i flera böcker som en intressant representant för en brytningstid i svensk arkitektur. Jag vet inte vad jag ska säga om det här attentatet. Jag är stum.
I pingstkyrkans fikarum på andra våningen tvärs över gatan från tingshuset sitter pastorerna Nenna Åström och Helen Jakobsson, och assistenten Jonas Nordin. På bordet kaffe, tunnbröd, ost och pepparkakor. De tittar på en bild av sin nya grannbyggnad, och Helen Jakobsson säger:
– Det ser ut som den flyger, lite grann.
Nenna Åström:
– Jag tycker det är roligt när det händer saker. När det blir lite utveckling. Och den här gråa byggnaden har inte varit något man har jublat över.
Dessutom menar pastor Åström att det nu blir lättare att berätta för människor var pingstkyrkan håller till. Legohuset kommer att synas över hela stan. Grönt ljus från närmaste grannen, alltså.
Elvy Söderström är socialdemokratiskt kommunalråd i Örnsköldsvik. Hon berättar att den politiska enigheten kring projektet är stor, även om känslorna har svallat hos allmänheten. Och att hon tror benhårt på att det färgglada huset blir en positiv kick för bygden.
– Arkitektur berör, och det ska den göra. Den här byggnaden blir ett landmärke, en symbol för den enorma resa vi har gjort, när det gäller omställningen i ekonomin och privata investerares syn på Övik.
Kommunalrådet pekar på den stora kartan på väggen bakom henne, visar hur mycket som har hänt, var det byggts nytt av privata investerare. Hon säger att det är mer respekt för framtiden att göra så här än att tänka på att bevara arkitekturen på den ursprungliga fastigheten.
– Inte långt härifrån finns något som heter Gene fornby, en stenåldersby. Och det är klart om vi inte hade bejakat förändringar då hade vi varit kvar där borta. Och det är känslan man har haft när man ska ta ställning: ska vi säga ja eller nej.
Nicklas Nyberg är mycket entusiastisk initiativtagare till och byggherre för det spektakulära huset. Han tar emot i byggföretaget Nybergs nybyggda lokaler på Sjögatan i Örnsköldsvik, en stadsdel som ligger vid fjärden och tidigare var ett slitet industriområde. Nybergs har blåst ur lokalerna, byggt på med modern glasfasad och gett området en helt ny profil.
Inne i Nybergs kontorslokaler dominerar Bengt Lindströms konst. På varenda vägg hänger oljemålningar och litografier av den internationellt berömde konstnären, som levde 1925-2008. Innan Nicklas Nyberg visar oss ett bildspel om projektet får vi gissa vilka kända porträtt som hänger på väggen i konferensrummet. Gustav Vasa, Gustav II Adolf, drottning Kristina, Bellman, Selma Lagerlöf, August Strindberg…
Han berättar att han dagen före midsommarafton hade en presentation för kommunen om byggplanerna. Han bjöd in åtta personer, tio kom… Nicklas Nyberg är inte ett dugg överraskad att kommunens politiker är så positiva:
– Nej. vi har gjort det rätt från början. Grundligt. Lyssnat på kommunen och stadsarkitekten och gått deras väg. Vi har tillsammans skapat det här. Det är en symbol för en stad. Det är en genialisk idé överhuvudtaget.
Nicklas Nyberg är en stor man i Övik. Alla talar med respekt om honom och hans tidigare projekt. Själv poängterar Nyberg att han var nummer ett redan när han föddes; han kom i tidningen som stadens förstfödde 1 januari 1970.
Hur mycket Nicklas Nyberg och hans kompanjoner tjänar på projektet vill han inte gå in på. Det är också en drivkraft, även om den inte är huvudsaklig, säger han. Och så får han en lägenhet. Högst upp; han kunde välja först.
– Bygget är värdehöjande för en fastighet en mil från centrum. Värdehöjande för stan och för alla Öviksbor. De som inte förstår det, då får man använda Strindbergs ord: de mänskorna är det synd om.
Nicklas Nyberg och hans affärspartner Torsten Kai-Larsen fick Sveriges största arkitektnamn, Gert Wingårdh, att gå in i projektet. När han såg all konst både på kontoret och hemma hos Nicklas Nyberg fick han idén att använda en av Bengt Lindströms färgstarka tavlor som inspiration för färgsättningen: ”Womens dance”, målad 1968.
Gert Wingårdh hyllas just nu för sin utformning av Kuggen på Chalmers i Göteborg, en rund, färgstark byggnad i form av flera kugghjul på varandra. Till Legohuset i Örnsköldsvik valde arkitekten samma sorts fasadplattor: glaserat skärmtegel i olika färger. Han säger:
– Det är en mycket gammal metod. I staden Ur finns plattor bevarade som är 4 000 år gamla. Det betyder inte att jag kan lämna en 4000-årig garanti… men det kommer inte att hända något med färgen.
Han ville att det skulle bli en ordentlig kollision med det gamla tingshuset. På frågan om det inte är hänsynslöst mot originalbygget svarar han att det ändå är relativt intakt. Grunden till det färgglada bostadshuset läggs inne på gården och överbyggnaden har egentligen ingen kontakt med det gamla tingshuset.
– Det är ett sätt för det huset att leva vidare.
Den enda politiker som officiellt har tagit ställning mot projektet är Per Sundin (KD). Han kommer kämpande genom snörusket på en sparkstöttning och iförd skinnjacka och hatt.
– Jag hade förväntat mig mer debatt. Det var en väldig strid kring hotellet, men eftersom man inte tog så stor hänsyn till protesterna kanske folk kände att det var lönlöst när det här blev aktuellt.
Per Sundin menar framför allt att det är nonchalant och respektlös behandling av den ursprungliga byggnaden, att den kommer att drunka i den gigantiska överbyggnaden.
– Det är märkligt att göra det till ett monument över Bengt Lindström. Han har inget med Örnsköldsvik att göra. Jag tycker att det ‘är ett skämt egentligen, att bevara på det här viset.
När jag berättar för Gert Wingårdh att tingshusets ursprunglige arkitekt Dick Sjöberg är besviken att ingen har kontaktat honom säger han:
– Det är mitt fel. Jag har missat att informera honom. Det tillhör god sed att göra det. Har du hans telefonnummer?

[Publicerat i Expressen lördag 7 januari 2012]

FOTO: Christian Örnberg