Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Journalistikens gränser flyttas ständigt

Kalkylen såg ut så här: Tidningsreportage + stjärna + Volvo = kritik.

Men vid slutsummering blev det något annat.

Ni minns säkert Dagens Industris stora reportage om Zlatan Ibrahimovic och Volvoreklamen tidigare i år.

Prisbelönte journalisten Jan Gradvall följde Zlatans reklamfilmsinspelning och reportaget publicerades över nio sidor i DI.

Kritiken kom som direktreklam i brevlådan: Var det fantastiska reportaget i DI egentligen en del av Volvos PR-strategi? Skrev Gradvall reportage eller copytext?

Häromdagen var det dags igen.

Dagens Nyheter hade ett stort reportage om Robyn. Aktuell med ny skiva – och aktuell i Volvoreklamen.

Frågorna har inte blivit lika många den här gången, rösterna inte lika höga.

Har vi vant oss? Eller har vi lärt oss?

Min gissning är att reportaget i DN hade varit omöjligt om inte Jan Gradvall tagit debatten om sitt reportage i DI.

Inget hummande, inga tvekanden. Istället resonemang och förklaring.

Kritiken tystnade.

Och nu: Dagens Nyheter.

Kan inte påstå att jag sett en kritikerstorm, kanske inte ens kritik men på branschpressens förväntade frågor har redaktören Axel Björklund hanterat frågan bra. Tagit diskussionen, stått upp för reportaget och varit öppen med processen.

Journalistikens villkor förändras ständigt. Den som tror att journalistisk trovärdighet handlar om att göra som man gjorde förr kan inte sin historia. Gränser flyttas. Hinder har blivit möjligheter och tvärtom.

En del har kanske blivit sämre, annat mycket bättre. Men det har framför allt blivit annorlunda.

Det är att anpassa sig till den verkligheten som är viktig. Och att göra det med trovärdighet.

PER-ANDERS BROBERG, Bitr chefredaktör