Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Expressen blir bättre om du hittar våra fel

Denna dag en uppmaning.

Det här utrymmet ägnas varje dag åt läsarna.

Vi har sex dagar i veckan en ”Fråga Expressen” där vi tar upp läsarnas olika frågeställningar – om tidningen, våra publiceringar, arbetsmetoder och affär.

Läsarnas frågor får svar av Expressens medarbetare.

Vanligaste frågan: varför blir det fel?

Det händer att vi går vi ut på stan och frågar människor vi möter om de har något de undrar över om Expressen. Frågorna – och svaren – publiceras sedan i den här spalten.

Populäraste ämnet: löpsedlarna.

Jag förstår varför det blir så, varför frågeställningarna skiljer sig åt.

För våra trogna läsare ligger engagemanget i vad vi skriver om, eller inte skriver om, och – att det blir rätt. De vill kunna lita på sin tidning!

För sällanläsarna och, framför allt, icke-läsarna, är ju löpsedeln på stan kanske den enda kontakten med tidningen. Det är den de ser och det är den de reflekterar över.

På Expressen håller vi sedan flera år på med att aktivt kvalitetsarbete. Vi vill att våra produkter ska bli bättre, mer angelägna och – gärna – felfria.

Målet med ”Fråga Expressen” är att öka öppenheten, reda ut begrepp och förklara val – till exempel val av löpsedel.

Målet med ”Expressen rättar” är, förstås, att rätta fel. Vi tror att trovärdigheten ökar om vi konsekvent tydliggör när det blir fel.

Era bidrag är i båda fallen viktiga, för att inte säga nödvändiga.

Mejla fragaexpressen@expressen.se om du undrar över något.

Mejla rattelser@expressen.se om du hittar något fel i tidningen.

Gör det, och ni gör oss bättre!

PER-ANDERS BROBERG, Bitr chefredaktör