Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Det journalister gör privat påverkar jobbet

När är man journalist och när är man det inte?

Frågan diskuterades på mediedagarna i Göteborg för några veckor sedan och givetvis var det livet på sociala medier som än en gång väckte frågan.

I centrum stod Yasmine El Rafie, utvecklingsredaktör för sociala medier på Sveriges Radio. SR har utarbetat en handbok med råd och tips till sina medarbetare. I en paneldebatt förklarade och försvarade hon SR:s förhållningssätt och de rekommendationer handboken innehöll om hur företagets medarbetare skulle uppträda på sociala medier.

Träget exemplifierade hon med att berätta om hur hon hade dels ett privat twitterkonto och dels ett där hon hade lagt till SR till sitt namn för att markera skillnad. Hon förklarade att man kunde lägga till en formulering till ett material man delade som påpekade att man inte stod bakom innehållet i det material man delade etc.

Man fick intrycket att en Sveriges Radio-medarbetare skulle behöva påpeka, att bara för att man sa ”God morgon” när man träffade en politiker betydde det inte att man önskade politikern politisk framgång…

En gång SR-medarbetare alltid SR-medarbetare?

Allmänhetens Pressombudsman, PO, kan numera göra en pressetisk prövning av det som skrivs på de anslutna mediernas konton i sociala medier.

Journalisternas egna konton lever däremot sitt eget liv.

Fast inte riktigt. Hur du är och vad du gör privat påverkar förstås din trovärdighet som journalist. Men den ansvarige utgivaren kan inte ta ansvar för allt.

PER-ANDERS BROBERG, Bitr chefredaktör