Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Alla fällningar behöver inte vara fel

Häromdagen kom Pressens Opinionsnämnds sammanställning över vilka tidningar som klandrades under 2013.

I år toppades listan av Expressen. Vi klandrades fyra gånger.

Det var första gången på sedan 2008 Expressen toppade listan (2010 hade vår västsvenska edition GT tre klander). Och för första gången sedan 2004 hade Expressen fler klander än Aftonbladet, enligt PO:s årsberättelse.

På Expressen initierade vi för flera år sedan ett kvalitetsarbete. Vi ville bland annat bli mer konsekventa i att rätta felaktigheter. För läsarna syns detta kanske bäst i den här spalten, på den här sidan, där vi sedan 2009 har en fast plats för rättelser, förtydliganden och genmälen.

Vi har även utvecklat formen för hur vi publicerar klander från Pressens Opinionsnämnd. Tydligt presenterat, inte undangömt långt bak i tidningen.

Allmänhetens Pressombudsman, PO, är ju den instans dit allmänheten, kostnadsfritt, kan vända sig med klagomål på publiceringar. PO kan bistå med att försöka få en rättelse eller ett genmäle i tidningen men vanligast är att ta ställning till om en anmälare åsamkats en oförsvarlig publicitetsskada.

Oförsvarlig, alltså. Inte bara publicitetsskada.

Om PO delar anmälarens uppfattning hänskjuts ärendet till Pressens Opinionsnämnd som slutligen avgör om tidningen ska klandras eller ej.

2013 fick PO in sammanlagt 362 anmälningar. Av dessa ledde 34 till klander.

Anledningen till klandret? Det kan vara allt från slarv, okunskap och faktafel till – faktiskt – angelägen, offensiv journalistik.

Varje klander har sin egen historia. En siffra säger inte allt.

PER-ANDERS BROBERG, Bitr chefredaktör