Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Konstbloggen

Moderna ledarskap

Moderna Museet Malmö – blott en papperskonstruktion?


När Moderna museet i Malmö invigdes under de sista dagarna 2009 sades det att det skulle bli en självständig institution, med eget program och inte bara en filial till Moderna i Stockholm.

Nu har de ekonomiska realiteterna uppenbarligen hunnit ifatt och hädanefter är det nära samarbete med huvudstaden som gäller. Egna utställningar i Malmö ska bygga på Modernas samlingar och därmed väntar en förändrad roll för museichefen, från det kreativa till det administrativa.

Vilket är orsaken till att Magnus Jensner nu slutar på den posten.

Det är tråkigt. Under Jensners knappa två år där har Moderna Museet Malmö hunnit visa bland annat Luc Tuymans och Yael Bartana, och nu senast Doris Salcedo. Odiskutabla internationella stjärnor som i sig gjort Malmö värt en resa.

Det återstår att se hur publiken reagerar, säger Jensner när jag talar med honom per telefon. De kanske tycker att det blir väl så kul att se verk från samlingarna. Men han låter lite uppgiven också.

Intressant att är notera att Magnus Jensner innan han kom till Moderna var chef på Dunkers kulturhus i Helsingborg. Där han efterträddes av en viss Elisabeth Alsheimer Evenstedt, med bakgrund inom bland annat bankvärlden, som häromdagen i sin tur utnämndes till ny chef för Thielska galleriet i Stockholm.

Återstår att se vem som blir ny chef i Malmö. Något säger mig att näringslivskontakter kommer att väga tyngre än konstvärldsbakgrund.