Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Karin Olsson

Så blev förtroendet för journalister ännu lite mindre

Mia Skäringers debattartikel förra veckan i Aftonbladet var lysande. Stark och välskriven, i ett ämne som berör många in på bara skinnet. Dessutom ovanlig, eftersom en folklig superstjärna som Skäringer inte direkt brukar synas på debattsidorna.
Jag förstår att redaktör Ehsan Fadakar måste ha blivit knäsvag när han fick se den. Vilken fullträff! Så blev det också en av de mest delade artiklarna i Sverige någonsin.
Nu uppdagas det att Mia Skäringer är Provivas nya reklamprofil, och att det förekommer samma formuleringar i debattexten som företaget använder i sin nya kampanj. Fadakar tillstår också han kände till att Skäringers blogg för Proviva, där hon skrev sitt första inlägg redan i februari.
Visst har Skäringer ofta talat om vikthets. Jag tror inte att hon hittar på sina känslor kring detta. Hon hävdar dessutom själv att debattartikeln inte har något med Proviva att göra. Men det är tämligen uppenbart att kommersiella budskap här har blandats samman med redaktionella.
Chefredaktör Jan Helin brukar ju i debatter om textreklam ihärdigt hävda att det inte finns några som helst problem – bara man är transparent. Den lilla detaljen glömde man den här gången. Med resultatet att det dåliga förtroendet för journalister urholkas ännu lite mer.