Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Karin Olsson

Expressen instiftar satirpriset Ankan

 

Diktatorns hantlangare knäckte i somras fingrarna på den syriska satirtecknaren Ali Ferzat. Så snart han hade kvicknat till ritade han efter bästa förmåga ett självporträtt från sjuksängen. Den bandagerade Ferzat kisar där genom ett igenmurat öga och ger långfingret.
Hade de huggit armarna av honom hade han förmodligen gjort en fuck you-teckning med munnen. Satiren har alltid varit en murbräcka för yttrandefrihet och pressfrihet, en sanning som befästs under den arabiska våren.
Men en demokrati behöver förstås också sina satiriker. Småpåvarna, kotterierna, fundamentalisterna och den idiotiska samtiden måste alltid få sina fiskar varma. Det visste August Strindberg, som nu firas 100 år efter sin död. Röda rummet, en vällustig slakt på allt från barnsliga bohemer till statens absurda byråkrati, blev både hans litterära genombrott och betecknande för 80-talisterna som ville föra upp samhällsproblem till ytan.

Även Expressen Kulturs satirspalt sedan 20 år, Ankan, söker sina ämnen i den svenska dammen. Så gott som varje söndag rullar litteraturkritikern Nils Schwartz något eller någon i tjära och fjädrar, senast författaren Bengt Ohlsson och hans pamflett mot kulturvänstern. Annars för satiren en tynande tillvaro i dagspressen, för att i stället blomstra i andra forum, som till exempel serievärlden. Men något säger det om satirens och humorns status i Grönköping, för att tala med Albert Engström, att jag inte har förmått hitta ett enda renodlat satirpris, medan det finns upp emot 200 litteraturpriser. Det känns därför som att det är hög tid för Expressen att gripa in.
Vi delar sedan länge ut priser för kulturjournalistik, teater, ungkultur och musik, men instiftar i år även Ankan, ett genreöverskridande satirpris.
Vinnaren får en nygjord statyett av Marianne Lindberg De Geer, en konstnär sällsynt skicklig på att förena humor med allvar, vilket ju också är en god satirikers främsta kännetecken.