Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Göteborg behöver inte en S-märkt partipress

Göteborgs S-märkta partipress på veckobasis, Ny Tid, lägger ner. Detta meddelades under fredagen. Därmed blir denna veckas utgåva även den allra sista.

 

Istället kommer en centralt producerad, Stockholmsbaserad publikation vid namn Aktuellt i Politiken att ta vid. Även den ägs och drivs av det Socialdemokratiska Arbetarepartiet. Ambitionen är att fortsätta vara relevant för sina partiledmedlemmar, men givet att den redan existerande prenumerationsstocken är extremt skral finns det inga vidare utsikter för detta. Att det starka lokala fokuset försvinner är beklagligt.

 

Ny Tid har till största delen varit en ypperlig partimegafon med inslag av pseudojournalistiska ögonblick. Tidningens chefredaktör Johan Flanke har fört en tydlig publicistisk linje, utefter de små resurser han förfogat över.

 

Mest underhållande har tidningens Fyrväktaren varit, en daglig anti-ledare mot Göteborgs-Postens ledarsida. Den har funnits vara så effektiv och enerverande att Ny Tids Facebook-konto blockats från GP Ledares Facebooksida. Den har långtifrån alltid haft rätt, men dess rabiata engagemang mot socialkonservativa tendenser har varit konsekvent.

 

Men alldeles oavsett underhållningsvärdet har det inte varit helt oproblematiskt att Göteborgs styrande parti, Socialdemokraterna, fört en aktiv polemik mot ledarsidan för Göteborgs största (och enda) morgontidning, under täckmanteln av att föra politisk opinionsbildning utefter publicistiska principer. Bakom de osignerade Fyrväktaren-ledarna återfinns minst en socialdemokratisk ledamot i  kommunfullmäktige. Ordningen illustrerar en i grunden osund sammanblandning mellan partipress och parti. Att partipressen somnar in är således inte att beklaga. I grunden delar NyTid samma problem som det parti som varit utgivare. Att erbjuda en relevant produkt eller politik för en allt mer krympande skara väljare och presumtiva prenumeranter.

 

I Ny Tids sista ledare skriver Johan Flanke att ”Beslutet att lägga ner Ny Tid och Stockholmstidningen är strategiskt. Det handlar om att möta en osäker ekonomisk framtid inom mediebranschen med en tidning i stället för med tre, samla de resurser som Socialdemokraterna har för egen tidningsutgivning och låta Aktuellt i Politiken genomgå den omställning som krävs för att bli en stark röst i ett digitalt medieklimat.

 

Men framförallt är anledningen alltså ekonomisk.

 

NyTid har en mycket läsvärd sista artikel om tidningens historia. För publicistiska och lokalhistoriska nördar är det högintressant läsning.

 

Det är tydligt att Ny Tid tagit sitt nedläggningsbeslut på grund av ETC:s kommande dagliga Göteborgsedition. ETC har som ett tydligt rödgrönt mediehus helt andra publicistiska kvalitéer och resurser än vad Ny Tid haft tillgång till.

 

Att ett fristående rödgrönt mediehus, om än med massivt offentligt stöd, tar en partipresstidning av daga och ersätter det med journalistiskt innehåll som inte dikteras från Järntorget är enkom av godo.