Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
GT Ledarbloggen

ETC tar lån för att kunna få bidrag

För några veckor sedan hävdade det rödgröna vänstermediehuset ETC att man är på väg att starta upp en ”konkurrent” till Göteborgs-Posten. Som twittervänlig självhävdelse var det halvkul: som verklighetsanknyten ambition föga trovärdigt.

Även om ETC Göteborg, som i dag är en veckotidning, siktar på att bli en femdagarspublikation, finns det, ursäkta skånskan, noll chans att en hårdvinklad rödgrön vänstertidning skulle kunna rubba GP:s printdominans.

Det enda som kan rubba GP:s ställning är Stampen själv. Och det behöver man knappast ETC:s hjälp med. Den enda publikation ETC Göteborg kommer konkurrera med är den socialdemokratiska partitidningen NyTid och, faktiskt, sig själv.

Och uppförsbacken verkar fortfarande vara stor: i dag skickade ETC:s grundare Johan Ehrenberg ut ett e-postmeddelande där han bad om tio miljoner kronor i så kallad crowdfunding. Det går nu bra att anmäla intresse för att få lånebrev hemskickat.

Att låna från framtida prenumeranter och stödgivare är endast det första steget i en utarbetad stödmodell: så fort publikationen kommit igång kommer ETC att få tillgång till det statliga presstödssystemet genom driftstödsbidraget. Och då blir det inte tal om några lån, utan om kontinuerliga bidrag.

ETC:s bidragsmodell har skapat ett rätt begränsat vänstermediaimperium som har ytterst begränsad påverkan på det offentliga samtalet. Deras journalistik, som överlag håller bra kvalitet och berättar om områden och ger vinklar som övriga medier inte gör, är dock inte gångbar utan statliga medel.

Det skulle kunna applåderas att ETC vågar satsa på papperstidningar i tider som dessa – men då bidragen är mer eller mindre garanterade även under den närmsta framtiden, är det inte mycket till ekonomiskt eller publicistiskt risktagande. Snarare ett slugt sätt att få andra att finansiera en tidning om frågor som Johan Ehrenberg tycker är viktiga. Exempelvis att driva en tidning som ytterst få vill läsa eller är beredda att betala för redan i dag. Då är det bäst att låta skattebetalarna göra det i stället.