Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
GT Ledarbloggen

Trängselskatten i Marieholmstunneln riskerar bli valfråga 2018

Utredning förordar trängselskatt i den nya Marieholmstunneln. https://t.co/1lf3pQSdEC — Västsvenska paketet (@Vastsvpaket) 22 september 2016

Trängselskattfrågan är enormt infekterad i Göteborg. Den rådgivande folkomröstningen 2014 om trängselskatt (inte om Västlänken, som många verkar tro) kastar fortfarande sin skugga över medborgarnas förtroende för politiken.

Det finns få frågor som har skapat sådan polarisering i ett lokalt debattklimat. Möjligen skulle det vara frågan om Slussen i Stockholm.

Därför är det ren provokation att det västsvenska paketets ledningsgrupp nu föreslår en ny trängselskatt i Göteborg: för Marieholmstunneln. Det är delvis en kompensering för Backaundantaget, som regeringen efter många om och men föreslog i maj.

Marieholmstunneln är ett av de infrastrukturprojekt som ska finansieras genom den ursprungliga trängselskatten, tillsammans med Västlänken, delar av nya Hisingsbron och olika trafikpolitiska åtgärder. Den officiella förklaringen är att man vill minska effekterna av den biltrafik Marieholmtunneln byggdes för att underlätta för:

– En ny biltunnel betyder per automatik mer trafik, men med trängselskatt i tunneln bedöms de negativa effekterna av trafikökningen bli mindre, jämfört med om vi inte har trängselskatt i tunneln, säger Viktor Hultgren, Trafikanalyter på Trafikverket Region Väst och den som lett utredningen.

Att bygga en tunnel vars effekter man vill motverka skulle kunna tolkas som en aning motsägelsefullt. Det är det också. Men trängselskatten har ingen avsedd effekt på trafikströmningen. Redan nu är trafiknivåerna i linje med vad de var innan trängselskatten infördes. Under de två första kvartalen 2016 ökade trafiken med 2 procent. Mer trängselskatt kommer knappast lösa detta problem.  Dessutom ökar bilägandet i regionen. Verkligheten går emot de rödgrönrosas bilhatarpolitik. Det enda som kommer få ner bilåkandet är ett teknologiskt paradigmskifte av den typ som förarlösa bilar kommer medföra. Inte mer trängselskatter eller fler tomma bussfiler. Och även om vi närmar oss den epoken med stormsteg, är det fortfarande en bra bit ifrån att vara verklighet.

Den verkliga anledningen är att täppa till ett möjligt alternativ för de som åker genom Tingstadstunneln, som befinner sig 600 meter uppströms. Rapportens egna siffror är avslöjande: ”Trafiken i Tingstadstunneln beräknas minska med cirka 40 000 fordon per dygn, eller 30 procent när Marieholmstunneln är öppen för trafik”. Då går det inte att åka gratis i Marieholmstunneln.

Inte ens miljöpartister verkar tycka trängselskatten i Marieholmstunneln är en särskilt bra idé. Gabriel Södersten sitter i Trafiknämnden för MP i Göteborg:

Trängselskattefrågan riskerar nu återigen bli en valfråga inför 2018. Rond 2 har precis påbörjats.