Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Fredrik Sjöshult

Telia slår tillbaka mot Veckans Affärer: Faktafel

Veckans Affärer anklagar i dag Telia för att ha betalt 4,3 miljarder kronor till den dåvarande kungens svärson för att komma över mobiloperatören Ncell i Pakistan. Anklagelserna refererar jag i dagens Expressen – läs mer här.

Telia togs i natt på sängen av uppgifterna, som bolaget inte konfronterats med inför publiceringen, men har nu samlat ihop sig till en kommentar.

Här är Telias version:

”Hela Veckans Affärers artikel från 11 oktober är baserad på det felaktiga påståendet att TeliaSonera förvärvade verksamheten i Nepal från Raj Bahadur Singh, eller något bolag kontrollerat av honom.

TeliaSonera förvärvade en kontrollpost i Spice Nepal/Ncell i oktober 2008. Säljare var Visor Group, ett internationellt investmentbolag baserat i Kazakstan.
Raj Bahadur Singh var delägare och styrelseordförande i Spice Nepal till och med april 2006 då han sålde sista delen av sitt innehav till Visor, lämnade ordförandeposten och bolaget.

TeliaSonera började under hösten 2007 undersöka möjligheten att gå in i Nepal och genomförde affären med Visor i oktober 2008.

Veckas Affärer har valt att inte kontrollera fakta med TeliaSonera innan publicering av artikeln trots att vi bett Veckans Affärers reporter om detta. Den osanna bild av TeliaSoneras affärer i Nepal som nu spridits i media skadar bolaget, vilket är djupt olyckligt.”

Läs också min tidigare krönika om varför jag tror att det är kört för Lars Nyberg.