Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Fredrik Sjöshult

Ikea, kommunikationshaveriet, Saudikvinnorna och H&M


Mutskandalen i Ryssland, spionerianklagelserna i Frankrike – och nu kvinnohaveriet i Saudiarabien.

Kamprads gamla Ikea är i akut behov bättre styrning.

Raderingen av saudikvinnorna är en helt osannolik härdsmälta och den går inte att motivera sig med att svenska företag måste ta seden dit man kommer – se bara på hur H&M agerar.

För att förstå hur korkat Ikea har agerat när kvinnorna raderades ur katalogen i Saudiarabien är jämförelsen med H&M högst relevant. Den svenska modejätten etablerade sig i det strikt muslimska landet 2008 och nu finns 19 H&M-butiker i Saudi.
H&M säljer samma kläder där som i Sverige och marknadsföringen har inte anpassats genom att kvinnor göms undan. Tvärtom. Den främsta målgruppen för H&M i Saudiarabien är kvinnor och den enda anpassningen som gjorts är att enbart kvinnor jobbar med att sälja underkläder i en speciell ”butik i butiken”.

Visst klickar det ibland i H&M med smala och sönderbrända modeller, men det känns som den interna kompassen är bättre kalibrerad där än i Ikea.

H&M är väl medveten om hur viktig kundrelationen är. I en tid där information sprids blixtsnabbt världen över drabbas hela den globala handelskedjan i ett huj. Varumärkesvården har aldrig varit viktigare.
Därför är Ikeas utradering av kvinnor en härdsmälta.

Den spred sig som en löpeld över hela världen igår. Stora internationella medier tog upp nyheten och sociala medier blev motorn i spridningen av nyheten. Ikea gjordes till åtlöje och miljoner efter miljoner kunder fick veta att kvinnosynen inom företaget är snedvriden.
Det blev inte bättre av att Ikeas informationsavdelning dröjde med en ursäkt – och när den väl kom var det en halvkväden visa om franchisekoncept och olika delar av koncernen som klickat och att olika rutiner skulle ses över.

I det här läget var det inte läge att förklara Ikeas komplicerade koncernstruktur, särskilt inte med tanke på att katalogerna gjorts i Älmhult. Ikea skulle agerat blixtsnabbt och beslutsamt. Bett om ursäkt och pudlat med en tydlig avsändare i form av en person som stod upp för bot och bättring

Ikea har byggt mycket av varumärket på pr-geniet Ingvar Kamprad. I sin krafts dagar var han rak och ärlig och kunde gå stärkt ur den värsta av motgångar – minns det handskrivna faxet till personalen efter Expressens nazi-avslöjande eller hur han berättade hur han satt och grät efter Expressenavslöjandet om mutskandalen i Ryssland.
När jag pratar med folk inom Ikea i dag beskriver de hur anonyma tjänstemän tagit över makten och med tanke på det är kvinnohaveriet i Saudiarabien inte förvånande. På Ikeas informationsavdelningar jobbar tyvärr för många glada amatörer vars främsta merit inom kommunikation är att de lyckats tolka bruksanvisningen till en Billy-hylla.

Kvinnohaveriet är också ett nytt tecken på att något är sjukt inom möbeljätten.

Saudiarabien är det tredje landet efter Frankrike och Ryssland där det går att ifrågasätta omdömet på hög nivå hos de som tagit över efter Kamprad.