Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Fredrik Sjöshult

Rätt beslut av Muller

Victor Muller har till slut tagit sitt förnuft till fånga och begärt Saab i konkurs.

Det var tyvärr det bästa som kunde hända för Saab.

Nu måste regeringen agera snabbt för att Saabkonkursen inte bara ska bli destruktiv.

Det är givetvis en sorgens dag för Saab, Trollhättan och svensk bilindustri. Konkursen kommer göra att arbetslösheten skjuter i höjden i Trollhättan och att tusentals jobb nu definitivt går förlorade hos fordonsunderleverantörer runtom i Sverige.

Å andra sidan var underleverantörerna väl förberedda och har redan nu anpassat sig för ett liv utan Saab. Andra delar av fordondsindustrin går bra och underleverantörerna har kunnat ställa om utan att det utlöst någon större kris.

Det hade varit betydligt värre om Saab gått omkull för två år sen.

För de anställda är det givetvis en mardröm att bli av med jobbet dagarna före jul, men tyvärr var det väntat. Saab har dragits med skulder och problem så länge att konkursen snarare kan ses som en befrielse. Det fanns tyvärr ingen annan utväg med en industriellt inkompetent ledare som Victor Muller i ledningen och en trilskande före detta ägare i amerikanska GM, som sagt nej till alla förslag på starka nya ägare.

GM spelade Muller i händerna med ett konstigt pressmeddelande i helgen där alla förslag på lösningar för Saab åter avvisades. När sista kapitlet i historien om Saab nu skrivs tog GM lägligt på sig skurkrollen.

Tack vare att Victor Muller nu tog sitt förnuft till fånga och begärde Saab i konkurs får de anställda lön till jul. Trots alla problem har de varit förvånansvärt lojala under cirkus Muller och inte sökt sig bort från företaget.

När Muller nu sätter punkt får de en chans att gå vidare.

Finns det hopp om Saab efter konkursen?

Jag har tidigare haft gott hopp om att en ny ägare skulle kunna ta klivet in i Saab efter en konkurs när balansräkningen rensats från skulder. Saab har flera bra modeller på gång och med rätt (kinesisk) ägare hade det kanske funnits en framtid för Saab och produktion i Trollhättan.

Efter att GM visat prov på total likgiltighet inför Saabs öde är jag mer tveksam. GM verkar till varje pris vilja skydda sina intressen och säger nej till alla nya ägare som skulle kunna utgöra ett hot mot GM:s bilmärken. I linje med det valde GM ut Muller som Saabs ”räddare”.

Ett annat problem är varumärket. Rätten till namnet Saab går tillbaka till försvarskoncernen Saab efter en konkurs.

Sannolikt kommer Saab styckas upp och säljas i delar. Den svenska regeringen har genom Riksgälden ställt upp med garantier för ett lån hos EIB på drygt två miljarder kronor och tagit Saabs reservdelsbolag som säkerhet.

Eftersom Saabägarna under flera år framöver kommer behöva reservdelar är värdet på reservdelsbolaget tillräckligt stort för att svenska skattebetalare ska gå skadeslösa ur konkursen när det handlar om lånegarantierna.

Jag utgår från att näringsminister Annie Lööf direkt åker till Trollhättan för att sy ihop ett stödpaket. Den bilbyggarkompetens som finns i Trollhättan får inte gå förlorad.