Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Fredrik Sjöshult

Sparkade SJ-chefen mot väggen

Förtroendet för SJ har rasat i botten under Jan Forsbergs tid i SJ och till slut fick hans sparken.

Men först ska han än en gång berätta om hur det går för det statliga krisbolaget – Expressen har rapporterat direkt från ännu en SJ-brakförlust (uppdateringar efter ###)

Presskonferenser med SJ:s vd Jan Forsberg brukar vara underhållande. Är det inte älgarnas fel så är det någon annan som han skyller på när det är dags att presentera delårsrapporter.

På måndagen presenterade han, trots att han fått sparken och jakten på hans efterträdare inletts, ännu en kvartalsrapport och Expressen har rapporterat direkt från Centralstationen i Stockholm.

###

Forsberg rapporterar en förlust på 191 miljoner kronor för årets första nio månader. Det kan jämföras med en vinst på 389 miljoner kronor samma period 2010.

Forsberg förklarar förlusten med att snökaoset i vinter och tillägger att SJ inte var tillbaka i normal trafik förrän i april

Han förklarar också det med att SJ gjort en förlikning med Tåg i Bergslagen som kostat 150 miljoner kronor.

###

Forsberg lyfter nu fram siffror som visar att SJ:s punklighet. 90 procent av tågen går nu i tid enligt Forsberg, men han är inte nöjd.

– Punktligheten ska upp i 93-95 procent, säger han.

###

För att få en bättre relation till kunderna och erbjuda bättre service har SJ lanserat en app som ska ge information om avgångar. SJ kommer också lansera en bättre lågpriskalender för den som letar billiga biljetter.

###

Forsberg drar nu SJ:s åtgärder för att kunna tackla ett nytt snökaos. SJ har satsat 200 miljoner kronor för att inte drabbas av en ny kris om det blir extremt väder.

Främst handlar det om underhåll av tåg och bättre avisningsmetoder.

Trafikledningen har också förstärkts och vintertidtabellen har lagts med större större marginaler för att en mindre försening inte ska leda till en kedja av förseningar. SJ har också investerat i bättre svarvningskapacitet mot lövhalka.

– Det vi gjort nu ska räcka även om vintern slår till på samma sätt som senast, lovar SJ:s vd Jan Forsberg.

###

Som vanligt har Jan Forsberg gjort sitt bästa för att förklara bort de negativa nyheterna om företaget. Han har räknat ut att om det inte varit för snön, och om det inte varit så att SJ förlikats med Tåg i Bergslagen, hade SJ gått med vinst istället för förlust.

Rensat från extraordinära poster är det underliggande resultatet under årets första nio månader en vinst på 177 miljoner kronor, enligt Forsberg.

###

Forsberg avslutar sin presentation med att göra reklam för det nya lyxtåget SJ 3000 som ska sättas in i trafik från i början av nästa år. Eftersom tågvagnarna saknar tiltfunktion kommer det köras från Stockholm och norrut.

– Summerar man tycker jag att det är ganska hyggligt, säger Forsberg om kvartalsresultatet från SJ.