Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

In med kineser och ut med Muller

I sista stund räddade hovrätten Saab undan konkurs – men vägen kvar är lång. Hoppet står nu till Kina, att Victor Muller försvinner och att GM inte lägger hinder i vägen.

Det hörs klang och jubel från Trollhättan och det är lätt att förstå. Efter månader av negativa besked kom äntligen en positiv nyhet som i det korta perspektivet innebär att de anställda kan få lön.

Men i det längre perspektivet ser det fortfarande mörkt. Victor Muller har tömt Saabs kassa och den enda som tjänat på Saab hittills är han själv lånat ut pengar till ockerränta till Saabs ägarbolag och han dessutom ska få bonus efter förra årets insatser. Han har retat upp underleverantörer som begärt Saab i konkurs och lyckats skrämma bort alla andra styrelseledamöter och de flesta Saabcheferna.

Hoppet nu står till att företagsrekonstruktionen slutar med att han tvingas bort från Saab. Det är inte ovanligt att den gamla ledningen lämnar i rekonstruktioner eftersom nytt kapital är nödvändigt i en rekonstruktion. Och nytt kapital förändrar ägarbilden.

Den stora skillnaden mellan prövningen av företagsrekonstruktion i tingsrätt och hovrätt var att kinesiska Pang Da och Youngman nu lovar miljarder till Saab. Den informationen var mycket mer diffus i tingsrätten och det är den främsta förklaringen till att domstolarna kommer till olika slutsatser och att ett sannolikt nej till rekonstruktion blev ett ja i hovrätten.

Pang Da och Youngman är också Saabs största hopp och jag är inte orolig för att alla jobb därmed försvinner till Kina. Kineserna vill åt den svenska ingenjörskonsten och det kunnande som finns i Trollhättan.

Men, en sak oroar mig och det är GM som fortfarande har kvar ett inflytande i Saab. Det var ju först efter lång tvekan som GM godkände Antonov som ägare. Hur ställer de sig till ett kinesiskt ägande?

En del av det som jag skrivit tidigare om Saab:

Falukorv viktigare än Saab

Kinas femårsplan och reformkommissionen avgörande för Saab