Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Fredrik Sjöshult

Direkt från Perssons börsfest

Sveriges största börsbolag bjuder i dag på börsfest på en annars kylslagen börshöst.

Här är en direktrapport från H&M:s huvudkontor där Karl-Johan Persson under morgonen berättat om resultatet under årets tredje kvartal, samarbetet med David Beckham och att H&M snart ska öppna i Indonesien och Thailand.

H&M tar varje chans att göra reklam och som vanligt rullar den senaste reklamen inför Karl-Johan Perssons föreställning: Rapporten om hur det gått under årets tredje kvartal. Det brukar vara tuffa föreställningar för Persson – Di har räknat ut att aktien sjunkit vid sex av åtta tillfällen när han presenterat delårsrapporter.

Men i dag var det annat ljud i skällan på börsen och Karl-Johan Persson kom till presentationen medveten om att aktien gått upp med 3,5 procent i den tidiga morgonhandeln tack vare några positiva nyheter:

  • H&M:s vinst på 4,9 miljarder kronor var bättre än vad analytikerna gissat på förhand.
  • H&M ökar nu expansionstakten och kommer växa med 265 butiker i år. Tidigare har H&M sagt att det skulle bli 250 nya butiker.

Och när Karl-Johan Persson tog plats på scen berättade han om hur det gått hittills i år och släppte några nyheter:

– Med tanke på att många konkurrenter haft rea och att vi möter tuffa tal från förra året ser vi försäljningen som tillfredsställande, inleder han.

Stark försäljning i USA, Kina och Storbritannien. Norge Schweiz och Japan svagare.

I september ökade försäljningen med tre procent i lokala valutor.

Höstkollektionerna har tagits emot väl, men vi säljer lite sämre än plan pga varmt väder.

190 nya butiker netto plus under årets första nio månader. Fjärde kvartalet öppningsintensivt med två nya butiker om dagen.

Vi har haft en jättebra start i Singapore (där H&M öppnade i augusti). Långt över förväntan.

Öppnar i Indonesien och Thailand nästa år. Även Bulgarien nästa år.

###

Men allt är inte positivt – bomullspriset har pressat ned H&M:s vinstmarginal:

###

Expansionen är också kostsam och pressar ned resultatet, enligt H&M:s chef för investerarinformation Nils Vinge.

###

Och nu kommer H&M:s trendgrupp och berättar om retrotrenderna i höstkollektionen. Inspiration har hämtats från filmer som Love Story och The way we were från 1973 med Robert Redford och Barbara Streisand.

Designgruppen tänker också ekologiskt och konstaterar nöjt att H&M är den största inköparen av ekologiskt bomull i världen.

Inspriration har också hämtats från Anders Zorns målningar efter besök i Mora.

I höst kommer också årets stora designersamarbete med Versace som visas upp bland annat genom att Persson och Vinge bär kostymer från kollektionen i dag.

– Och då har ni inte sett Nisses kalsonger, skämtar Karl-Johan Persson.

Och i nästa andetag avslöjar han ett nytt designersamarbete med fotbollsstjärnan David Beckham. Beckhams underkläder ska nu säljas i H&M:s butiker.

– Han är en sportikon och en stilikon, säger den fotbollsintresserade börschefen.

– Det är ett långsiktigt samarbete mellan två starka varumärken.

###

– Vi ser att många konkurrenter har höjt priserna, men vi ser också att det varit extremt många reaaktiviteter. Vi tror inte att det är långsiktigt hållbart att hålla på så, säger Karl-Johan Persson.

Varför starta i Thailand och Indonesien som franchise?

– Vi siktar på att gå in själva, men sen träffade vi rätt person som har erfarenhet av Indonesien och Thailand och då kändes det rätt.

###

Apropå ökningen av expansionstakten i slutet av året:

– Flera av de nya butikerna i år kommer i Kroatien och Rumänien där vi fått en kanonstart.

###

Apropå expansionen nästa år säger Persson att H&M kommer ligga väl inom intervallet 10-15 procent nästa år.

###

Vädret har gjort att det kommer färre kunder till butikerna, inte att kunderna som kommer till butikerna handlar mindre. Kunderna köper inte så mycket höst och vinterkläder ännu, enligt Persson.

###

Mer om expansion – Persson:

Varit i flera länder i Sydamerika, varit i Australien och varit i Sydafrika. Men det gäller att göra det i rätt takt.

###

En analytiker har noterat att H&M har mer exklusivt material som angora och skinn i hyllorna som är bra pris i förhållande till konkurrenter men dyrt för att vara H&M.

Persson bemöter det med att H&M inte försämrat kvaliteten på plaggen och säger att det kan komma mer exklusivt material till bra priser.