Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Fredrik Sjöshult

Dagens industri läxar upp pr-konsulter

En artikel om kundens framgångar i Dagens industri är en dröm i pr-branschen och den konsult som lyckas kan fakturera åtskilliga tusenlappar.

Nu försöker tidningens nyhetschef Jonas Jonsson leda pr-konsulterna rätt på Twitter.

Här är hans bästa tips:

PR-konsultskolan, del 1: Ring aldrig mer mig för att sälja in ett jubileum, typ skrivartillverkaren som firar 50 år i Sverige.

PR-konsultskolan, del 2: Ring inte om invigningar, typ hotell som slår upp portarna.

PR-konsultskolan, del 4: 439 raderade pressmeddelanden från redaktionsmailen i dag – lärdom skicka inte skräp.

PR-skolan, del 6: Om du är ung och ny på t ex Bite PR – försök ändå lära dig det manus chefen ger dig utantill innan du ringer pressen.

PR-skolan, del 7: Vice vd:ar för amerikanska it-bolag må prata mycket och ta stor plats, men det behöver inte vara intressant för det.

PR-skolan, del 8: Ett nej är ett nej. Och då är det tämligen onödigt att nöta vidare.

PR-skolan, del 10: Om du nödvändigtvis ska maila en bilaga till en redaktion. 1. Se till att den går att öppna. 2. Att den max är 3 Mbit.

PR-skolan, del 11: En smart konsult lyckar övertyga kunden att själv kontakta redaktionen. Trovärdigheten maxas och jobbinsatsen minimeras.

PR-skolan, del 14: Försök aldrig någonsin mer sälja in en personnyhet med att ”och så är det ju en kvinna” som får jobbet. Så 1999.

PR-skolan, del 17: Att sälja in branschgalor och prisutdelningar som ”branschens Nobelpris” känns idéfattigt. Det går 13 galor på dussinet.

Alla tips hittar du här hos redaktör Jonsson på Twitter.