Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Berggren

VW-skandalen har inte bromsat försäljningen – tvärtom

Bilköparna tror fortfarande på Volkswagen. I alla fall om vi ska tro försäljningssiffrorna för oktober, den första hela månaden efter den stora VW-skandalen som påverkar drygt 11 miljoner dieselbilar över hela världen.VW ökade sin försäljning i oktober och på helåret har de knaprat in på Volvos marknadsledande ställning.

Det finns två tydliga sätt att se på VW-skandalen. 1) De som tycker att det är väldigt dåligt och ser att VW fuskat med farliga utsläpp och lurats myndigheter och bilköpare. 2) De som inte bryr sig utan tycker att VW:s dieslar går bra och det räcker så, miljömupparna kan dilla om utsläpp, det spelar ingen roll.

Ska vi tyda försäljningssiffrorna för Sverige så är den andra gruppen i majoritet. VW sålde 4611 bilar i oktober 2015 jämfört med 4129 bilar samma månad förra året. Och då är oktober den månad som påverkats av skandalen allra mest. Visst, bilköparbeslut tar ofta tid och inte minst gäller det tjänstebilsköparna. Att företag skulle stryka VW som tänkbar leverantör var en möjlighet när skandalen briserade men det borde i så fall ha märkts på siffrorna för oktober. Nu ser det ut som att VW i Sverige ska överleva skandalen utan att i alla fall förlora marknadsandelar. Sett på perioden januari till oktober har VW sålt 42353 bilar 2015 jämfört med 37059 bilar samma period förra året. Motsvarande siffror för marknadsledande Volvo är 54512 bilar 2015 mot 49384 bilar förra året. Det ger Volvo en marknadsandel på 19,45 procent hittills i år jämfört med 19,68 procent förra året. VW har passerat 15 procent och ligger nu på 15,11, jämfört med 14,77 förra året.

Sett till antalet sålda bilar har de flesta märken hängt på den kraftigt ökade försäljningen. Men några har minskat sin försäljning, det är: Citroën, Dacia, Suzuki, LandRover, Lancia, Chevrolet, Jaguar, Alfa Romeo och några till. För de mindre märken spelar en enskild modell väldigt stor roll och det kan vara kraftigt upp ett år och kraftigt ner ett annat.

Trenden är ändå given: Volvo och VW kämpar i toppen och bakom dem slåss Toyota, Audi, BMW och Kia om tredjeplatsen. Sett till enskilda modeller så säljer Volvos gamla V70 fortfarande väldigt bra. Volvos riktigt tuffa tid kommer under andra halvan 2016 då gamla V70 ska ersättas av nya V90 – men att XC60 nu är trea bakom VW Golf ger Volvo ett visst hopp om att kunna behålla förstaplatsen även 2016.

Och ska vi se den allra minsta skymt av att VW-skandalen ändå haft en viss påverkan är att nya Passat säljer bra men kanske inte lika bra som VW hoppats. Men det är först våren 2016 vi ser effekten av nya Passat GTE och Passat Alltrack. De ska var för sig svara för en tredjedel av den totala försäljningen av Passat i Sverige.

Ytterligare en trend är att andel dieselbilar sjunker men väldigt långsamt, inte heller där har VW-skandalen haft någon tydlig effekt. Och förslaget om ändringar av Rot-avdragen har satt fart på hantverkarna som laddar för tuffare tider med att investera i fordon. Högtrycket i byggbranschen i höst har skapat högtryck i bilhallarna. Här kommer flera märken att äta marknadsandelar om de lyckas hänga på med rätt erbjudanden.